ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adress i Sveriges Dödbok  (läst 329 gånger)

2022-12-03, 16:54
läst 329 gånger

Utloggad Fredrik Linby Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:27
    • Visa profil
Jag antar att adressen som står på en person i Sveriges dödbok är där denne var bosatt. Kan det vara på något annat sätt?


Jag fick en skärmdump på en släkting för några år sedan, kontrollerade nyligen den adress som står angiven och där bor ett par som bott där länge. Det är en villa, och om min släkting bott där skulle hon varit inneboende eller bara varit skriven där av någon anledning. Tex om hon bodde på ett äldreboende och detta par skötte räkningar.

Min släkting adopterades bort/ kom till fosterföräldrar strax efter födseln.


Det är inte den adress som min släkting bott på under många år enl folkräkningarna i Arkivdigital. Jag har funderat på att ringa till de som bor på adressen men tvekat lite om det är fel adress eller nåt annat.

2022-12-04, 09:45
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det är folkbokföringsadressen som anges inte bostadsorten. Under knappen "Om" står bl.a. följande:


"Uppgifterna är frysta för respektive person vid dödsfallet och innebär att de då gällande folkbokföringsuppgifterna är de som ingår i registret. Många personer har följaktligen som adress ett servicehus eller ålderdomshem eller c/o-adress till någon nära anhörig, medan de själva är skrivna i en helt annan församling. Postnumren i adressen är också de som gällde vid dödsfallet."

2022-12-04, 09:50
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Så här kan det se ut och då ser man tydligt att det är en postadress och inte bostadsadressen.
Jag har maskat namnen.





L*****, S***


G*****vägen 1 B/**********
894 30 Själevad


Död *****.


Folkbokförd i Vantör, Stockholms kn (Stockholms län, Södermanland).


[size=78%]--------------[/size]
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Vantör, Stockholms kn (Stockholms län, Södermanland)


2022-12-04, 11:37
Svar #3

Utloggad Fredrik Linby Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:27
    • Visa profil
Tack!


Då är det helt säkert en koppling till den angivna adressen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna