ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Svensson och Sven Svensson i Boasjö  (läst 146 gånger)

2022-12-01, 18:40
läst 146 gånger

Utloggad Kerstin Wadman Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 18:43
    • Visa profil
I min Boasjösläkt söker jag efter
1. Anders Svensson, son till Sven Nilsson, född 1725.10.22 enligt Tving CI:1, s 233. Han var den yngste av fem bröder. Jag har kunnat följa vart de fyra äldste tog vägen och när de dog. Men betr Anders hittar jag inget spår vidare, ej kunnat hitta honom i dödboken.
2. Hans brorson Sven, son till Sven Svensson och Maria Björnsdotter, Boasjö som föddes 1751.02.13 efter faderns död. Maria gifte om sig med Sven Nilsson fr Gäddegöl och tog med sig sina tre söner, Sven, Nils och Sven! i giftet. Den äldste Sven ärvde så småningom Boasjö-gården
och finns där i Tving AI:1, s 17 med familj och tjänstedrängen Nils, som jag antar är broder nr 2. Nils dör 1801.01.23 av lungsot. Men den lille Sven har jag inte hittat någonstans därefter.
Barnens mor Maria dör c:a 1758 och efterlämnar de tre sönerna + en ytterligare son med Sven Nilsson, Björn (som dock dör 1765.10.13). I bouppteckning 1758.06.17 (där lille Sven tas för en flicka, han hade väl långt hår?) utses Marias bröder Åke Björnsson Holmsjö, Fridlevstad och Per Björnsson Figgamåla, Rödeby sn samt Hans Svensson (bror till make nr 1 Sven Svensson) Lilla Näs till förmyndare för hennes barn. I deras familjer har jag inte hittat lille Sven.
Det vore väldigt intressant att få veta om hans öde.
Med vänlig hälsning
Kerstin Wadman Eriksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna