ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Registreringsprinciper  (läst 675 gånger)

2022-12-01, 18:07
läst 675 gånger

Utloggad Ebbe Wahlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-12-04, 13:20
    • Visa profil
    • www.wahlund.org
Hej
Jag har börjat registrera släkten i programmet MinSläkt, f.n. c:a 1900 persojner. Jag har även DisGen installerat på min PC men har det endast "på lut". Disgen har ju en stor utbytesorganisation och det är väl där jag tänker mig ha mitt släktträd på sikt. Jag prenumererar dock även t.v.på MyHeritage och Ancestry. Jag har inte bestämt mig för var jag skall arbeta med registreringen, och frågan är var man bäst gör det.


Vad jag förstår kan en gedcom-fil inte importeras från program A (MinSläkt) till ett annat program B (exv. Disgen) på datamaskinen, utan att all information med samma filnamn, i programmet dit importen sker, raderas. Samma gäller väl om jag i MyHeritage importerar en gedcom från MinSläkt, med samma filnamn som släktfilen i MyHeritage.


Däremot på websidorna MyHeritage och Ancestry så kompletteras ju informationen om mitt släktträd när jag accepterar ett tilläggsförslag från andra släktträd på nätet.




Eftersom det finns oändliga mängder bra information på nätprogrammen MyHeritage och Ancestry så vill jag naturligtvis inkludera det i mitt eget släktträd. Om jag både registrerar och inkluderar information från andra släktträd i MyHeritage så kan jag skapa en gedcom-fil och importera till MinSläkt eller Disgen. Men då kan jag ju bara läsa och inte redigera eller komplettera  i MinSläkt om jag sedan vill ha in den kompletteringen till släktträdet i MyHeritage.


Jag kan ju skicka gedcom-filer från MinSläkt till mina söner som har samma program, men då blir alla beroende av min version, och det bästa är ju att på nätet kunna ta del av, och komplettera vårt släktträd.


Hur gör ni som arbetat länge med släktforskningen? Registrerar ni direkt på nätet i MyHeritage, FamilySearch e.d.? Eller registrerar ni i något PC-baserat program? Och hur gör nu för att dela informationen med andra?

I längden vill man inte vara beroende av kommersiellt företag som MyHeritage, både av kostnadsskäl och säkerhetsskäl. Finns något "Heripedia", alltså öppet gratisprogram av typen Wikipedia, för släktregistrering?

Vänliga hälsningar
Ebbe Wahlund




2022-12-01, 19:28
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6910
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 01:21
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Däremot på websidorna MyHeritage och Ancestry så kompletteras ju informationen om mitt släktträd när jag accepterar ett tilläggsförslag från andra släktträd på nätet.

Eftersom det finns oändliga mängder bra information på nätprogrammen MyHeritage och Ancestry så vill jag naturligtvis inkludera det i mitt eget släktträd.

Stopp och belägg! Nu är dags att ringa i stora larmklockan...  :)

På dessa och liknande ställen, t.ex. Geni, kan det förvisso finnas bra information - om man har tur... Men i dessa antavlor finns en salig blandning av korrekta uppgifter, missuppfattningar, gissningar och rena fantasier. Och felen sprider sig sedan från det ena stället till det andra som en släktforskningspandemi för att A skriver av B som skriver av C o.s.v.

Grundreglen när man läser sådana antavlor är: Tro inte på något som inte har källan angiven (vilket uppgifterna sällan har). Och när källan är angiven, så kontrollera själv i originalet.

Och att det hos dessa företag är möjligt för en forskare att koppla samman sin egen antavla med andras är heltokigt. Det betyder att en forskare kan publicera sin helt korrekta antavla - och sedan kan någon annan koppla ihop den med personer som över huvud taget inte hör dit.

Så rådet är: Använd uppgifter som du finner på nätet - hos här nämnda företag, privata hemsidor m.m. - som forskningstips och inget annat. Och om du efter en kontroll finner att uppgifter stämmer, så mata in dem i själv i ditt eget program. Låt inte något ske automatiskt, för då kan det bli en salig röra som blir hopplöst att reda ut.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-12-02, 11:33
Svar #2

Utloggad Ebbe Wahlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-12-04, 13:20
    • Visa profil
    • www.wahlund.org
Tack! Det låter bra. Hittills har jag använt upplysningar på nätet enbart för att manuellt föra in dem i dataprogrammet MinSläkt på min PC i den mån det går att kontrollera källan. Kommer nog att byta till Disgen som har väldigt mycket fler möjligheter.


Samtidigt är det intressant med de tips som kommer från nätprogrammen och av det skälet kanske jag skall ha mitt släktträd kvar där för att "fiska uppgifter", även om den stora mängden av tips faktiskt är ohanterbara i längden. Man kan ju också söka i nätprogrammen utan att lägga ut sitt släktträd.


Vore intressant att höra om det kommer fler synpunkter här, på arbetssätt.


Ebbe Wahlund

2022-12-04, 12:12
Svar #3

Utloggad Fredrik Linby Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 21:08
    • Visa profil
Jag använder ofta Geni, Familysearch eller liknande för att leta efter släktskap till DNA-matchningar som är tillräckligt nära för att vara intressanta men för långt bort för att forska fram ett släktträd på var och en. Det handlar ju om hundratals eller tusentals personer.
Givetvis kan det vara fel uppgifter eller så är de inte med, men då hade jag inte hittat släktskapet iallafall fall då jag inte hade tittat närmare på dem.

2022-12-04, 13:20
Svar #4

Utloggad Ebbe Wahlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-12-04, 13:20
    • Visa profil
    • www.wahlund.org
Tack för info! Det finns ju massor på nätsidorna som kan vara till hjälp, så på något vis tycker jag också jag kan använda dem. Men sköta registreringen endast på egen PC som Tollesson menar.

2023-02-21, 16:57
Svar #5

Utloggad Hannu Koho

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:44
    • Visa profil
Lite senkomna kommentarer kanske, men jag försöker ändå.
- Jag håller med de andra, tycker även det är bättre med ett datorprogram som tillåter export och import av Gedcom data generellt. Jag har använt DISgen i många år, tidigare hade jag 4 databaser i Disgen, men det är många år sedan jag slog ihop dem till en databas som nu innehåller c:a 2.200 personer. Det är enklare att ha alla individer i samma databas eftersom det är lättare att hitta vem som helst oavsett om det finns släktskap eller inte.
- Jag har inte importerat eller exporterat Gedcom (och jag är ingen expert på Disgen) utan har fyllt på i min databas vartefter, men tror ändå inte att Disgen skriver över några data/personuppgifter utan att informationen läggs in som nya individer. Det går bra att söka efter dubbletter, och vid inmatning av nya individer i släktskap (t.ex. makar-barn) visas befintliga personer med samma namn så man kan undvika att lägga in dubbletter.

- Det är viktigt att ta med källorna för de uppgifter du lägger in och de kan anges på standardiserat sätt eller efter eget behag; t. ex. uppgift från en privatperson, bok etc. Därtill kan du lägga till anteckningar och fotnot till flera olika typer av Notiser. Det kan vara weblänkar eller avskrift från arkivmaterial för att ha det lättillgängligt.

- Jag är inte säker på att jag förstår du skriver: "Vad jag förstår kan en gedcom-fil inte importeras från program A (MinSläkt) till ett annat program B (exv. Disgen) på datamaskinen, utan att all information med samma filnamn, i programmet dit importen sker, raderas."
- Jag skulle inte våga använda samma filnamn för databasen utan att vara säker på min tidigare information finns kvar. Det går att skapa en ny databas i Disgen för Gedcom-importen för senare hopslagning av databaserna.

Lycka till!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna