ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Letar dödsdom, Lindesberg/Örebro 1770, Anders Nilsson  (läst 262 gånger)

2022-11-29, 12:21
läst 262 gånger

Utloggad Peter Romberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 15:37
    • Visa profil
Hej, vill hitta varför min anfader fick "Marstrandsarbete" 1770, väldigt otydligt skrivet i HF, domsbok i Lindesberg saknas åren runt 1770, hittar heller inget i Örebro hovrätt, letar jag rätt? finns andra arkiv för (döds)dommar? Har letat i flera år... :-) tacksam för hjälp.

(Anders Nilsson, Torphyttan-Lindesberg f. 1726)

2022-11-30, 18:25
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Hejsan Peter, jag har två funderingar runt din fråga.


För det första, årtalet 1770 står i kollumen för "döda", tyvärr saknas dödböcker för denna tid i Lindesberg, så dubbelkoll kan inte göras.


För det andra så är det en märklig notering. Det normala vid brott och dömd i domstol är att datum och vilken domstol/rätt som har dömt och stundtals vilket straff.


Domstolen dömde till fängelse/fästning, men inte till vilken plats.
Min fundering är av detta, Anders Nilsson dog 1770, noteringen, liksom andra liknande runt omkring, rör hans situation. Han finns inte noterad som död i dödboken för Karlstens slottsförsamling, ditt Karlstens fästning hörde, (Karlstens slottsförsamling (O) C:2 (1734-1790) Bild 147 / sid 277).
Kan noteringen avse något annat än att han dömts till fästning? Kan vi läsa noteringen fel? Vad innebär sista ordet i noteringen?


Vänligen,
Calle


2022-12-01, 15:00
Svar #2

Utloggad Peter Romberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 15:37
    • Visa profil
Hej Calle, tack för svaret, är enig, olyckligt att många böcker försvunnit/brunnit. Även Örebro Hovrätts domböcker saknas, har funderat på om det finns kopior på domar någon annanstans, typ riksarkivet, är det något någon vet?

2022-12-01, 17:13
Svar #3

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Peter, Örebro saknar och har heller aldrig haft någon hovrätt. Lindesberg tillhör vid denna tid Svea hovrätt.
Eventuella domar kan då finnas i Norra Närkes domsaga alternativt Linde- Ramsbergs häradsrätt. Dessa domar kan då finnas i kopior hos Svea hovrätt.
Om, Anders Nilsson var dömd för något brott, vilket jag inte är övertygad om, bör detta fall finnas i de ovan nämnda böckerna, eller de renoverade böckerna hos Svea hovrätt.


Lycka till önskar,
Calle

2022-12-01, 17:37
Svar #4

Utloggad Peter Romberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 15:37
    • Visa profil
Stort tack igen för tipsen, själv är jag övertygad över att han är dömd för någon ”missgärning”, har googlat mig till att ”marstrandsarbete” var ett begrepp som nytt straff och bedömdes ofta vara strängare än dödsstraff. Kollar upp dom respektive tips asap.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna