ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvunnen  (läst 264 gånger)

2022-11-28, 22:34
läst 264 gånger

Utloggad Hans Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 20:29
    • Visa profil
Min fff fick en syster Catharina Hansdotter 1809 17/2 i Landa ca 1830 försvinner hon från kyrkboken. Hon flyttar till Göteborg 1831. Dyker sedan upp i Stockholms hovförsamling A,AB Alla:2 1832-1834 sid 147. Står som inflyttad från Jacob. Men född i Ölmevalla. I somliga böcker är hon född 7/2 och i andra 17/2.
Hon finns inte senare och inte i dödboken.
Jag undrar vad hon gjorde i hovförsamlingen och vart hon tog vägen och var och när hon dog. Tacksam om någon kan ge ett tips?
Hans Hansson

2022-11-29, 08:45
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2559
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 09:23
    • Visa profil
I den bok i hovförsamlingen du hänvisar till står antecknat "hos Lagerdahl" så en gissning är förstås att hon hade någon form av pigtjänst. Hovkällarmästaren Magnus Lagerdahl finns på uppslag 197 i samma volym. Han dyker senare upp i Adolf Fredrik AI:39 uppslag 56 men där finns inte Catharina med (dock en piga Cathrina Lundin, men med födelseåret 1807 så det är knappast samma person).

2022-11-29, 20:49
Svar #2

Utloggad Hans Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 20:29
    • Visa profil
Tack för svaret! All hjälp är välkommen.
Jag försökte se på Lagerdahl bakåt och framåt i tiden men det gav inget napp. Jag försöker hitta henne i inflyttade och utflyttade i Göteborg men ännu ingen träff. Göteborg är stort. Har även sökt på hennes namn i KBs tidningsarkiv utan resultat. Lite märkligt att hon inte finns i dödboken. Kanske har en kyrkobok förkommit, om hon inte lever ännu, vissa gummor var ju sega förr i tiden.
Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna