ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arbetsutvandring till Tyskland  (läst 3619 gånger)

2003-09-23, 08:54
läst 3619 gånger

Utloggad Eva Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2009-03-15, 17:32
    • Visa profil
I min mans släkt har en kvinna rest till Tyskland och arbetat på ett gods som piga. Hon kom tillbaka och var med barn. Utnyttjad?  
Finns det något skrivet om denna utvandring? Jag har hört talas om att det förekom. Finns det någon i Rötter som vet mera om denna utvandring?

2003-09-23, 20:43
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Min sambo har en ana i Blekinge. Flera av hans barn flyttar till Tyskland kring 1877 - av okänd anledning.
 
Vilka årtal gäller din flytt?

2003-09-23, 23:31
Svar #2

Lisskulla Engström

Någon gång på 1970-talet kom det ut en bok, skriven av en manlig författare, om utvandringen -speciellt från Blekinge - till Tyskland. Tyvärr kommer jag inte ihåg författarens eller bokens namn. Jag lyssnade på ett radioprogram där han intervjuades. Jag har ofta tänkt på den här boken och önskat att jag hade kommit ihåg titeln. Någon bör rimligen känna till den.  
 
Lisskulla

2003-09-24, 09:01
Svar #3

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Gunnar Adolfsson har skrivit en mycket bra bok om arbetsvandringen till Tyskland. Den heter: I våra dalar. Det är troligen den som ni avser.
 
Maj-Britt

2003-09-24, 09:31
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Under senare delen av 1800-talet värvades många ungdomar från södra Sverige till de stora godsen i Mecklenburg och Holstein med omnejd i norra Tyskland att resa dit  och bli jordbruksarbetare där.Det var en utväg för den som ville emigrera men inte fick ihop till Amerikabiljetten. Jag har sett en hel del sådan utvandring från södra Småland, t.ex. Sunnerbo härad.
 
Det finns mycket litet skrivet om detta, men det finns en avhandling av en professor i Kiel, möjligen Hain Rebas, som handlar om detta.

2003-09-24, 10:11
Svar #5

Utloggad Eva Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2009-03-15, 17:32
    • Visa profil
Det var min makes morfars mor som åkte till Kiel och arbetade som piga på ett gods. Det var i mitten av 1800-talet. Hon kom tillbaka och var med barn och födde tvillingar 1870. Det sägs att en tysk storman var far till barnen. Hon fick utstå skamstraff utanför kyrkan. Hon kom ifrån norra Skåne.

2003-09-24, 17:35
Svar #6

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Glöm inte heller gesällvandringarna! Många reste runt i Europa innan de blev mästare i Sverige.

2003-09-25, 08:25
Svar #7

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Under åren 1867,1868 o 1869 var det missväxt i södra Sverige och under dessa år var den s.k. arbetsvandringen oerhört stor. Min mormors mormor tillhörde dem som kom tillbaka gravid från Holstein.

2011-11-19, 19:09
Svar #8

Utloggad Maria Benini

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 21:24
    • Visa profil
min morfarsmor Kersti Larsdotter kom tillbaka gravid från att har arbetat som piga på Lungholm Slot på Lolland!Den som sägs vara far till min morfar åkte iväg till Amerika när min morfar bara var några månader gammal.Han stannade i Amerika i nästan 30 år, och fick ny familj där dessutom.Min morfar ville aldrig prata om sin far,enl anhöriga.Jag har aldrig träffat honom.Däremot tog han omhand sin morfar som visat hans mor på porten när hon kom hem från Danmark gravid, STORT AV HONOM tycker jag!

2011-11-19, 20:13
Svar #9

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Nu ligger ju denna tråd under Skåne men jag ser att ni andra skrivit om personer ifrån andra landskap som reste till Tyskland.  
 
Jag vill också veta mer om vad som hände min mormors mormors mor, Christina Svensdotter Länk,och hennes två systrar, Ingrid Maria och Augusta,i Schleswig-Holstein/Tyskland. De var ifrån Aringsås(nu Alvesta)i Kronobergs län. Christina kom också hem gravid och födde en oäkta dotter, min mormors mormor Nanny Maria f.2 May 1873, Aringsås(G). Systern Ingrid Maria gifte sig i Holstein 1871-1875 (enligt hfl. i Aringsås). Jag vet inte ens var de alla bodde/jobbade i Schleswig-Holstein/Tyskland. Jag har postat om dessa systrar på Anbytarforum:  
 
Hur kommer det sig att det är så oerhört svårt att släktforska i Tyskland!? Det finns ju i princip INGENTING att hitta online när det kommer till husförhörslängder, kyrkböcker etc.  
 
 
Mvh,
Anne-Lee

2011-11-19, 22:57
Svar #10

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Anne-Lee!
Det kommer sig av att nazisterna var oerhört intresserade av invånarnas släktskap (framför allt om de var släkt med judar, förstås). Efter andra världskriget bestämde sig segrarmakterna för att omöjliggöra en upprepning. Detta har ställt till stora svårigheter för släktforskningen inom Tyskland (och tidigare tyska områden). Helt fria är egentligen bara sådana kopior, som framsynta personer tog, innan låset slogs igen, och smugglade ut ur ockupationszonerna.
Nu är du gynnad av att vara ättling i rakt nedstigande led. Därmed har du faktiskt tillgång till kyrkoarkiven och andra officiella dokument, även om det inte är lika enkelt (och billigt) som i andra länder.

2011-11-20, 18:33
Svar #11

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Gunnar!
 
Tack för svaret!
Jag är ju ättling i rakt nedstigande led till Christina men det betyder ju att jag inte har någon som helst rätt att finna ut vad som hände med Ingrid Maria och Augusta(?).
Om jag tar reda på mer om Christina i Tyskland får jag ju säkert reda på bostadsorten iallafall för både Christina och Ingrid Maria antar jag (om de nu reste till samma ställe).
Är det möjligt att släktforska i tyska kyrkböcker online eller måste man vara på plats så att säga?
Det verkar ju alltid finnas personer i olika länder som tar betalt för att hjälpa en med släktforskning men det är ju alltid så oerhört dyrt och inget alternativ för mig.
Vilka möjligheter finns det (om du vet!)?
Kan jag anta att dessa systrar bodde i ett område som hela tiden låg i Tyskland då det står först Slesvig-Holstein 1868 och 1872, senare endast Holstein 1871-1875 och så då till sist Tyskland 1879?  
 
Mvh,
Anne-Lee

2011-11-20, 19:14
Svar #12

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Anne-Lee!
Du kan forska på Christina. Om du hävdar, att du håller på med en släktbok eller liknande, kan du kanske få titta på Ingrid Maria och Augusta också. Det är upp till de tyska myndigheternas sekretessprövning.
Tyska kyrkböcker finns, såvitt jag vet, inte på internet. (Vad som finns, är en del uppgifter hos mormonerna i USA - familysearch eller vad det heter.) Det är läsning av original på plats, som gäller. Många gånger får man inte läsa själv, utan måste anlita särskild personal, och det kan bli dyrt. (Detta är ingenting egendomligt - det går ungefär likadant till i Sverige med sekretessprövat material, även om det brukar bli gratis här, när man besöker arkivet personligen.) Även när det inte sägs rent ut, förväntas man betala. Och all kommunikation måste ske på tyska. Skriver du på exempelvis engelska, får du normalt inget svar alls. (Däremot behöver tyskan inte vara rätt stavad och grammatiskt korrekt.)
Det är mycket sannolikt, att systrarna bodde i ett område, som fortfarande ligger i Tyskland. Jag grundar detta på att området benämns Holstein 1871-1875 och att du redan har letat i de danska folkräkningarna för Sönderjylland.

2011-11-20, 19:55
Svar #13

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej igen Gunnar!
 
Vielen Dank!  
Bra att man inte behöver skriva på korrekt tyska då det var oerhört längesedan jag lärde mig detta språk!
Enda möjligehten för mig blir nog Mormonernas mikrofilmer, de andra alternativen är alldeles för dyrt för mig.
 
Jag hoppas på att på något sätt kunna finna deras destinationsort så att jag iallfall vet VAR jag ska börja söka i Tyskland.
Jag minns att jag kunde leta upp vissa släktingars amerikanska destinationsorter på Malmö poliskammares arkiv (Genline)för år tidigare än Ellis Island och när jag kollar på Genlines hemsida nu ser jag att första utflyttningsbok där är från år 1874 (så Christinas och Ingrid Marias utflyttning 1868 kan ju inte finnas med).
Kan kanske Augustas resa till Tyskland(1879)finna med där?  
Hur reste man till Tyskland ifrån Aringsås och Växjö år 1868 och 1879???
Finns det kanske även andra arkiv/passagerarlistor (liknande Malmö poliskammares arkiv)på Genline, AdOnline etc. som skulle kunna ge mig en destinationsort?
 
Mvh,  
Anne-Lee
 
(Meddelandet ändrat av Annelee 2011-11-20 20:13)

2013-10-22, 13:12
Svar #14

Utloggad Anders Thomasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 10:08
    • Visa profil
Hej
Hur hittar man register över de personer som har arbetskraft utvandrat till Tyskland, Schleswig Holstein, Jan 1870.
Register över gifte och död o.d.
Personen är Gustaf Johansson f 15/9 1840 i Uråsa och gift med Andrea Kristina Hansen(Hansendotter) d 18/2 1883, plats okänd.
MVH
Anders

2013-10-22, 19:19
Svar #15

Utloggad Birgitta Wind

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Senast inloggad: 2020-06-12, 16:18
    • Visa profil
Blekinge släktforskarförenings migrationsregister hälsning Birgitta Wind
 
 
 
 
 
Gustaf Johansson
Man 1840 -  
 
 
HemHem    SökSök    Skriv utSkriv ut    Lägg till BokmärkeLägg till Bokmärke  
 
Individ
Anor
Ättlingar
Släktskap
Tidslinje
Föreslå
 
Personlig information    |    Källor    |    Händelse-karta    |    Alla    |    PDF  
 
   
 
 
 
 
Födelse  15 Sep 1840  Uråsa fs (G) Hitta alla personer med händelser på denna plats  
Kön  Man  
Utflyttning  20 Jan 1870  Uråsa Lunnagård, Uråsa fs (G) Hitta alla personer med händelser på denna plats  [1]  
◦Dräng;stenhuggare
◦Utflyttningslängd 1870/0001
◦Emigrerade ensam
 
Destination  Tyskland DE Hitta alla personer med händelser på denna plats  
Återflyttning till Sverige  02 Aug 1889  Tjurkö fs (K) Hitta alla personer med händelser på denna plats  
◦Återflyttning från Schleswig-Holstein DE
 
Anteckningar  GIFT MED TYSKA, BARN!  
Person-ID  I6504  Migrationsregistret  
Senast ändrad  6 Maj 2012  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kartdata ©2013 GeoBasis-DE/BKG (©2009), Google - Användningsvillkor
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
200 mi
 
200 km
 
 
 
Karta
 
 
Satellit
 
 
Hybrid
 Händelse
 
Länk till Google Maps Destination - - Tyskland DE Länk till Google Earth  
 
 = Länk till Google Maps  
 = Länk till Google Earth  
 
Teckenförklaring, märken  : Adress       : Område       : Stad       : Län       : Stat/Provins       : Land       : Ej definierad  
 
 
 
 
 
 
Källor  1.[S1] Husförhörslängd sid, 19.
 
 
 
 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
Innehållet i Migrationsregistret skyddas av katalogskyddet enligt §49 i Upphovsrättslagen.  
 Enskilda uppgifter får gärna publiceras och användas för forumdiskussioner eller egen forskning så länge källa anges.  
Skyddet innebär att det är förbjudet att kopiera eller använda en större mängd information ur databasen och göra det  
 tillgängligt för allmänheten utan upphovsmannens tillstånd.
 
Denna sajt är byggd med The Next Generation of Genealogy Sitebuilding ©, v. 8.1.3, skapad av Darrin Lythgoe 2001-2013.

2013-10-22, 20:50
Svar #16

Utloggad Anders Thomasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 10:08
    • Visa profil
Hej
Tack för hjälpen.
Skulle vilja vet mer om hans hustru.
det ser ut som hon är Tyska, om jag tolkar ditt brev rätt.
De har 5 barn, 3 är födda i Tyskland, 2 är födda i Uråsa (K).
Det sista barnet är född 1880, 3 år innan sin mors död, dåborde väl hon dött i Sverige, eller....
Vänliga hälsningar
Anders

2013-10-23, 09:37
Svar #17

Utloggad Birgitta Wind

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Senast inloggad: 2020-06-12, 16:18
    • Visa profil
Anders,
 
Jag ser att de vid sista barnetsfödelse 1880 är bosatta i Danmark.
 
Föreslår att du gör en efterlysning i Danmark under slaektogdata.dk.Fritt att begära hjälp och det troliga är välatt hon dött någonstans i Danmark.
 
Birgitta

2013-10-23, 09:55
Svar #18

Utloggad Anders Thomasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 10:08
    • Visa profil
Tack för all hjälp.
Nu har jag en väg jag kan prova
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna