ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad står det här?  (läst 321 gånger)

2022-11-28, 10:45
läst 321 gånger

Utloggad Mårten Cyrén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 18:14
    • Visa profil
Hej,
Jag försöker följa min farfars förflyttningar över landet och hans olika yrken och befattningar. Jag är ny på det här och har lite svårt att läsa bifogad anteckning. Den är från Ekeby kyrkoarkiv, Församlingsbok, SE/LLA/13064/AII a/9 (1916-1927) sid 820. Jag ser att det står fd Furir samt fd Posttjänsteman men sedan blir det oklart för mig. När jag ändå är igång och frågar så står det tidigare på samma rad. yrke Fb arb 198 Fabriksarbetare? Vad kan då siffran stå för?
Hälsar
Mårten C.

2022-11-30, 08:27
Svar #1

Utloggad Mårten Cyrén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 18:14
    • Visa profil

2022-12-01, 11:57
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Mårten!
 
Jag instämmer helt i din tydning av f. d. furir, f. d. posttjensteman, och raden under får jag till hus (med Friberg, Östervärn. Först blev jag osäker på tydningen, men Östervärn är tydligen en plats under Skrombergaverken, och dessa år bodde där faktiskt en Friberg, smeden Oskar Berni Friberg (född 1894) (Ekeby AIIa:9, 1916–1927, sid. 737). På sidan 756 i samma volym finns en anteckning om att längden framöver innehåller ”Icke-bruksarbetare utan hus”, så det verkar alltså som att Carl Anton Cyrén först har hyrt in sig under Skrombergaverken (”Nummerföljden”) men sedan har han skaffat sig ett hus – uppenbarligen tillsammans med smeden Friberg – vilket man alltså gjorde en anmärkning om i församlingsboken.
 
Anteckningen för Carl Anton Cyrén under ”Yrke” får jag också till Fbarb 198, vilket jag tolkar som hans anställningsnummer bland Skrombergaverkens fabriksarbetare (på föregående sida finner man exempelvis ”Fbarb 162” och ”Fabr. 194”). Jag ser på Wikipedia att Skrombergaverken ursprungligen hette Skromberga Stenkols- och Lerindustri eftersom man både grävde fram stenkol och sedan använde den överblivna leran från stenkolsbrytningen till olika sorters lergods såsom tegelstenar och kakelplattor – så Cyrén har alltså tydligen arbetat i fabriken vid den sistnämnda verksamheten.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-12-01, 15:57
Svar #3

Utloggad Mårten Cyrén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 18:14
    • Visa profil
Marcus,
Fantastiskt att du tog dig tid, och förstås att du lyckades få ordning på innehållet i texten. Helt obegriplig för mig.
Nu vet jag var farfar bodde och att han flyttade åtminstone en gång under den korta tid i Skromberga. Hans fru fick barn vid den här tiden och de behövde möjligen ordna ett annat boende. Jag ska nog titta lite närmare på Smeden Friberg också.
Stort tack.
/Mårten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna