ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat Abraham Gudmundsson i Mjälaryd  (läst 227 gånger)

2022-11-27, 16:13
läst 227 gånger

Utloggad Fia Farbotko

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 16:47
    • Visa profil
Hej!

Jag är intresserad av soldaten Abraham Gudmundsson och hans maka Maria i Mjälaryd och i detta läget framför allt deras barn, då jag misstänker att de kan vara ättlingar till mig. Enligt Rogbergaboken fanns det en soldat med det namnet som ska vara född 1686 (rättelse), och han var bosatt i soldattorpet på Mjälaryds Norrgård i elva år, jag ställer mig lite undrade till om det är samma person eller om det finns en Abraham Gudmundsson till som var soldat i Mjälaryd, och om årtalet verkligen stämmer.

Abraham Gudmundsson och Maria fick bland annat en son vid namn Lars den 10/1 1689 och en dotter som hette Rangel den 29/10 1696. Möjligtvis även en dotter Ingeborg, 25/7 1693.

Är det någon som forskat på familjen och vet vart barnen Lars och Rangel tog vägen? Eller kanske har en ledtråd? :)

Rogberga (F) C:1 (1666-1731) Bild 161 / sid 313
Rogberga (F) C:1 (1666-1731) Bild 172 / sid 335
Rogberga (F) C:1 (1666-1731) Bild 180 / sid 351

2022-11-27, 16:37
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2562
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:46
    • Visa profil
Åtminstone mellan 1886 och 1902 heter soldaten på Mjälaryd norrgårds soldattorp Johan Wilhelm Ström, så här tycks Rogbergaboken ge fel uppgift.

När det gäller vart Lars och Rangel tar vägen är det svårt att ta reda på eftersom så gamla husförhörslängder saknas, inte heller tycks bouppteckningar vara tillgängliga. Man kan förstås gå igenom vigsel- och dödböcker och se om namnen dyker upp - namnet Rangel är ju inte helt vanligt.

2022-11-27, 20:54
Svar #2

Utloggad Fia Farbotko

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 16:47
    • Visa profil
Fel av mig, jag har sluntit på tangenterna, Abraham Gudmundsson är född 1686 enligt Rogbergaboken, men det är ju inte rimligt oavsett om det är samma person som är far till Lars och Rangel.

Ja, Rangel är ju inte jättevanligt, och inte heller i kombination med efternamnet, och det är tacksamt!  :D

Jag har en ana som heter Lars Abrahamsson och är faktorismed, enligt generalmönsterrullorna är han född 1691, enl HFL i Skärstad är han född 1686. Han gifter sig med en Marit Jönsdotter, vars mor råkar komma från Rogberga. Efter giftermålet (som jag inte hittat i några kyrkböcker) bor de först i Gilebo i Skärstad, sedan i Nissamålen, Svarttorp, för att sedan återvända till Gilebo ca 1732.

Jag har letat efter en Lars Abrahamsson i födelseböcker i närliggande socknar runt Skärstad, och då även Rogberga. Varför jag funderar på om detta kan vara en son till Abraham Gudmundsson är för att det under en tid finns en Rangel Abrahamsdotter i Gilebo, hon dyker upp i dopsammanhang i Skärstad. Hon gifter sig sedan med en annan smed och flyttar till Hakarp där hon dör i juli 1738. Det står uppgivet i dödboken att hon är 41 år då, vilket stämmer rätt bra med Rangel i Rogberga född oktober 1696, och som inte hade hunnit fylla 42 i juli 1738.

Ibland har ju andra forskat på samma personer, eller familj, så jag tänkte att jag lägger ut en undring här och ser om någon vet något. Jag får göra en djupdykning i mantalslängder och leta efter spår helt enkelt.

2022-11-27, 23:06
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2562
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:46
    • Visa profil
Enligt soldatregistret ( https://soldat.elektronikhuset.it/soldatregister )ska det ha funnits en Abraham Gudmundsson vid Mjälaryd norrgårds rote. Där uppges att han antogs som soldat 1685 (alltså inte född 1686 - det födelseåret stämmer ju dåligt om han skulle vara far till Lars och Rangel).
Tyvärr finns ingen ytterligare information i soldatregistret.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna