ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskning  (läst 352 gånger)

2022-11-26, 21:30
läst 352 gånger

Utloggad Ulf Willen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-04-28, 18:25
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle ha hjälp med Stina Jonsdotter född 7/6 1794 Kumla, Örebro, Vad heter hennes föräldrar och när är dom födda och var någonstans.

2022-11-27, 08:38
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Jag förmodar att det är den Stina Jonsdotter som var gift först med Anders Ersson och sedan Lars Gerlin. I sådana fall kan man ganska enkelt spåra henne bakåt genom böckerna. När hon gifte sig första gången var hon rusthållaredotter på Sörby i Mosjö socken, slår man upp henne där ser man att föräldrarna hette Jonas Jonsson och Anna Larsdotter. Alla deras barn var födda på Sörby utom det första, Stina, som var född i Kumla. Där står hon som född 1794, men utan dag och månad utsatt. Och i Kumla hittar vi Stina född 1794-06-02 av Jonas Jonsson och Anna Larsdotter på Norra Wija. 2 kan ju lätt läsas som 7 när handstilen är slarvig. (Kumla C:3 sidan 90)

2022-11-28, 21:13
Svar #2

Utloggad Ulf Willen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-04-28, 18:25
    • Visa profil
Stina född 1794-06-05 Kumla,Örebro hennes far heter Jonas Jonsson jag ville ha reda på när han vad född och var någonstans samt Mor Anna Larsdotter fick jag inte heller hennes födelse datum när hon var född och var någonstans.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna