ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kolgruvan Svea på Spetsbergen/Svalbard  (läst 3346 gånger)

2004-02-27, 10:53
läst 3346 gånger

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej,
 
Sommaren 1917 reste ca 70 kolgruvearebetare från Höganäs, Billesholm och Bjuv till kolgruvan Svea på Spetsbergen. Är det någon som har en förteckning över vilka dessa var, eller har information om någon av personerna som arbetade där?
 
All information om kolgruvan Svea och dess skånska kolgruvearbetare är av intresse. De uppgifter jag har för närvarande, kommer från en artikel i Populär Historia 1993 och från boken På kolgruvornas tid av Brita Hardenby.
 
Hälsningar
Carin Olofsson

2004-02-27, 13:44
Svar #1

Johanna Mörtberg

Hej Carin!
 
För att få information om Sveagruvan på  
Svalbard  
kan du kontakta gruvbolaget, Store Norske  
Spetsbergen Kulkompani. Det har ett arkiv  
med  
material från företagets historia som finns i  
Tromsö. En del av materialet finns också på  
museet i Longyearbyen. Du kan läsa lite om  
SNSK  
på deras webbsida www.snsk.no och skriver  
du till  
dem kan de säkert hjälpa dig, men jag skulle  
nog  
föreslå att du kontaktar museet först.  
 
Du kan kontakta Svalbard museum på telefon  
+ 47 79 02 13 84 eller fax + 47 79 02 13 44.  
 
Det finns även en svensk forskare på KTH  
som  
skriver doktorsavhandling om Svea gruvan.  
Han  
heter Dag Avango och du kan ringa honom på  
tel  
08-790 87 37 eller e-posta på  
dag.avango@indek.kth.se, hälsa gärna från  
mig.  
 
Hoppas du hittar de gruvarbetare du letar  
efter!  
 
Vänliga hälsningar
Johanna Mörtberg
frilansjournalist

2004-02-27, 14:07
Svar #2

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Det finns en bok Sveagruvan på Spetsbergen utgiven 1979 på LT:s förlag och författad av Resar-Herman Jakobsson och Roger Kellerman, ISBN 91-86-436-12-0.
 
Det står på boken att År 1971 kom Resare-Herman Jakobsson ... för första gången till Spetsbergen. Han greps av intresse för Sveagruvan och har sedan dess forskat i dess historia. Efter hand fick han kontakt med svenskar som vistats vid gruvan och kunde berätta. Han gjorde intervjuer och lyckades också insamla gamla fotografier.
 
Hälsningar
Jöran Johansson

2004-02-28, 23:43
Svar #3

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Johanna och Jöran,
 
Tack för tipsen. Det är alltid lättare om man har något att börja nysta i. J
 
Hälsningar
Carin Olofsson

2019-01-23, 12:49
Svar #4

Utloggad Lars Erik Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-10-02, 11:21
    • Visa profil
Hej Carin har du hittat namn på de anställda vid Sveagruvan? I så fall var.
Tacksam för svar. Jag är speciellt intresserad av en Otto Hjalmar Björkman född 21 maj i Brunnby, som omkom i en kolstoffsexplosion den 11 december 1920 i någon av gruvorna på Spetsbergen.
Jag har sökt på norska tidningar i Norska Nationalarkivet (https://www.nb.no) men inte hittat något om olyckan.
MVH
/Lars Erik

2019-02-09, 17:57
Svar #5

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Lars-Erik,
Tyvärr har jag inte kommit vidare med de anställda vid Sveagruvan. Har faktiskt inte ägnat mig åt dem på mycket länge.
Hälsningar
Carin

2021-02-21, 18:18
Svar #6

Utloggad Håkan Gelin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 16:03
    • Visa profil
    • www.gelin.se
Efterlysning på personer som arbetat vid Sveagruvan?
Jag har påbörjat en förteckning över personer som arbetat vid Sveagruvan vilket var totalt ca 1000 personer. I nuläget har jag ett mindre antal personer från Borlänge/Stora Tuna samt de som nämns i Resar Hermans bok och några från ett fåtal bloggar på nätet.
Tanken i nuläget är att förteckningen skall publiceras på hemsidan Släkt och Bygd (n.nu) hos föreningen Släkt o Bygd i Borlänge och vara öppen utan att inloggning krävs och att den uppdateras periodvis när ett antal namn tillkommer. De uppgifter som behövs är för- och efternamn och födelseuppgifter, gärna bostadsort vid avfärd, årtal för vistelsen samt yrke/roll vid gruvan. Dödsdatum och dödsort kan jag hämta via Sv. dödbok.
En första utgåva av förteckningen kommer att publiceras månadsskiftet maj/jun då del två av en artikelserie i medlemsbladet Tunarötter är tänkt att komma ut. Den delen kommer främst ha inriktning på uppgifter kopplad till Borlänge/Stora Tuna.
Den som har uppgifter kan lämna  meddelande till undertecknad via Anbytarforum eller till föreningen Släkt o Bygds epost, slaktbygd@yahoo.se.
Håkan Gelin

2022-02-06, 16:48
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Lundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-06-10, 21:17
    • Visa profil
Hej. enl uppgift ska min morfar Jonas Georg Jonsson jobbat på Spetsbergen under 2,5 år .Jag har försökt få rätt på när han jobbade där. Skrivit till museum på Svalbard, arkiv i Norge och riksarkivet har gjort en snabbsökning men ingen hittar någon uppgift om honom.Han hette Jonas Georg Jonsson född 18850322.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna