ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnlösa par och deras ättlingar under 1800- mitten 1900-talet på Sollerön  (läst 121 gånger)

2022-11-22, 13:52
läst 121 gånger

Utloggad Annika Sylven

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 22:52
    • Visa profil
Letar runt lite bland de som har gårdsnamn Rull och deras ättlingar. (även gifta med Buspers, Bos/Bus Böl)
Noterar att bland dem som funnits i Rothagen och Häradsarvet förvånansvärt många dör barnlösa och lever länge på Sollerön, några dör på annan ort. De är födda mellan 1760 - 1932. Mitt underlag är ju väldigt begränsat, så mitt utforskande är inte vetenskapligt. Kan vara en tillfällighet att dem jag tittat på är de drabbade av barnlöshet,(inte barndödlighet). Men finner det märkligt att det är så många i några släktled.

Har sökt efter någon forskning på sjukdomar som skulle kunna förklara detta. Det finns ju flera farsoter och pandemier. Men dem jag följt, är det flera som lever länge och får inga barn.
Det enda jag känner till är att röda hund och könssjukdomar kan leda till sterilitet.
Är det någon som känner till varför det blev så?


 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna