ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lähmung  (läst 352 gånger)

2022-11-22, 09:13
läst 352 gånger

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Hej alla släktforskare på tyskar!


Jag har för andra gången stött på dödsorsaken Lähmung. Att det betyder förlamning vet jag men vilken sjukdom kallades så 1852 och 1856?
 Polio? Det är en 13 årig flicka och 32 årig man som avlidit. En i Kurland och en i St. Petersburgs i tyska församlingar.
Vet någon? De är lite för unga för stroke eller hjärnblödning.


Hälsningar
Ullanita


2022-11-23, 09:10
Svar #1

Utloggad Roy Ernered

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:18
    • Visa profil
    • www.roye.se
I ett tyskt uppslagsverk hittar jag "central" förlamning: oftast spastisk och beroende på hjärn- eller ryggmärgssjukdom.

2022-11-24, 10:19
Svar #2

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Tack så mycket.
De här två var inte släkt med varandra så jag behöver inte fundera på ärftligt iaf.
Den 32 årige mannen var apotekare och "Ledig". Kanske hade han någon sjukdom typ CP,  annars var de flesta gifta i hans ålder.
I Sverige på den tiden sa man barnförlamning om polio så därför tänkte jag lite på det.


Hälsningar
Ullanita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna