ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En lantmätare i Båstad  (läst 416 gånger)

2003-10-26, 18:06
läst 416 gånger

Bengt Olsson

Jag håller på att dechiffrera en dagbok, skriven 1844-49, av en lantmätare. Hans eget namn finns inte uppgivet men däremot en massa andra. Tydligen är han sysselsatt med laga skifte och är ofta på resande fot i norra Skåne. I november 1844, när boken börjar bor han hos en person han kallar Captenen /som avlider längre fram i boken/. Hos Captenen förekommer också en Nils-Olof med familj, en herre vid namn Krook och några till. Herrarna dricker Toddy, spelar Wira och promenerar. Den 1 december börjar lantmätaren dela Båstad N:o 11. Han reser en hel del men det verkar som om han har sin fasta punkt hos Captenen. Finns det någon Båstad-kunnig person som kan säga vem Captenen kan ha varit eller som rentav vet vem lantmätaren var? Det förefaller som om det är bättre folk han umgås med. Man reser mycket och man spelar Wira om ganska stora summor pengar.
 
Bengt Olsson

2003-11-05, 15:09
Svar #1

Patrick Svensson

Hej Bengt!
 
Oerhört intressant med en dagbok från en lantmätare (tycker jag som forskar om skiften i Skåne). Lantmätarens namn finns med all säkerhet på lantmäteriakterna från laga skiftet av Båstad och dessa akter finns på lantmäterikontoret i Kristianstad samt troligen på huvudkontoret i Gävle.
 
Hälsningar
Patrick

2004-01-25, 14:19
Svar #2

Bengt Olsson

Eftersom det första försöket inte ledde så långt kanske det kan hjälpa med ett utdrag ur dagbokens första sida och en förteckning över begravningsgäster på Captenens begravning 7 Mars 1845.1844
 
November27
Sedan Torrlev(?) Eckardt, jag och Captenen ätit litta middag reste Capten till Getinge. Oscar qvarblef till middagen men T. promenerade åter i ande werlden. Om ef.m gjorde jag Oscar sällskap till Per Andersson och .....     ...... om aftonen kom Captenen hem.
Den 28
På ef.m. promenerade jag till Båstad
D 29 om morgonen reste ... till....
D 30 reste N.O. och flickorna till Lund
Samma dag på ef.m. var jag .. V.S.. och emottog chartan öfver No11 Båstad som skall indelas - därefter gjorde vi sällskap till Måns M.son där vi jämte Per T... drucko Thoddy och spelade L[omber?] till kl.6 då vi gingo till Per T[ykesson?] där vi åto qvällsmat och spelade .... till kl 11 då jag gick till Båstad.
 
Besökare vid begravning 7/3 1845
Begr förrättare Pastor Brandt
Ryttmästare Håkansson
Capten Brandström
1 Möller
1 Danielsson
1 Eckardt
1 Åberg
1 Tysell
1 C Björck
3 Böökar
3 Krookar
1 Pramberg
1 Ekelöf
6 Bönder osv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna