ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Standard för skrivning av ort för händelse.  (läst 347 gånger)

2022-11-20, 15:02
läst 347 gånger

Utloggad Stefan Holst

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-07-06, 09:04
    • Visa profil
Jag får be om ursäkt om ämnet redan varit uppe på forumet,men när jag söker efter bästa förmåga hittar jag inte.
Frågan är om det finns någon standard för hur ort benämns. Helst en internationell standard då som jag menar skläktforskning har gått från att vara en ensamvargs företeelse till att vara ett sammarbete mellan olika forskare.
Med ort så menar jag plats, hus, gård, församling, by, stad, län, landskap, land. Vilket ska vara med och i vilken ordning?
Vissa uppgifter man får tag i används till exempel länsbokstav som jag känner kan vara svårt att använda vid internationell kommunikation.
Min svåger gifte sig på en udde vid en sjö där man kan känna att både udde och sjö som plats kan vara intressant för framtiden.
Ska det vara på engelska eller svenska?

Tacksam för kloka och faktabaserade svar.  :)

2022-11-20, 18:29
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 11:48
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
"Frågan är om det finns någon standard för hur ort benämns"?

Enkelt svar: nej.

Om du tänker efter, så frågar du efter om det finns en internationellt standardiserad plats-hierarki -- och det finns det ... men bara för administrativa enheter, och bara för nutid. (ISO 3166, med motsvarande nationella standarder).

Här i Sverige har vi släktforskare ju problemet med län kontra landskap: länen är de administrativa enheter som mycket av arkiven är byggda runt, men länen är långtifrån stabila över vare sig tid eller rum, så att använda dom i platsangivelser är avigt -- och ändå gör vi det för att det blir lättare att se kopplingen till arkiven. Landskapen, som till exempel det här forumet använder som ordnande princip, är visserligen mer stabila över tid och rum -- men det faktum att några av dom historiskt bytt land strular ju till plats-hierarkin en del ...

Det bästa du kan åstadkomma, som enskild släktforskare, är att använda de verktyg som finns i ditt släktforkningsprogram; det har säkert stöd för en hierarki av platser, och kanske också för att sätta tidsintervall på när en plats funnits inuti en annan. Då kan programmet generera en vettig plats-angivelse vid export av data. 
mvh /staffan -- BFiles

2022-11-21, 10:29
Svar #2

Utloggad Stefan Holst

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-07-06, 09:04
    • Visa profil
Tack Staffan.
På ett sätt bra för då kan man ju alldrig göra fel.  ;)
Jag tror att Ancestry och My Herritage till exempel använder Google Maps data vilket då krånglar till det ibland. Har stött på att platser hamnar helt fel i världen med deras algoritmer.
Jag får fundera över en egen standard som jag håller mig till som jag märker fungerar med minst problem.

:)

2022-11-21, 21:23
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
En bra grundregel är väl att konsekvent gå från Liten till Stor eller Stor till Liten. Det är när man mixar som det kan vara svårt för program som skall tolka GEDCOM filen.

Församling skall kombineras med län, länskod eller i textform. Län krävs för att församlingen skal vara unik.
Då kan man lämpligen kombinera ort och landskap.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna