ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trekvartssyskon?  (läst 323 gånger)

2022-11-20, 13:16
läst 323 gånger

Utloggad Anneli Höglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-12-11, 14:25
    • Visa profil
Hej Fick några bilder häromdagen på min mormor och hennes halvsyster.
På fotot stod Dagmar med trekvartssystern Sigrid, ett uttryck jag aldrig hört tidigare, trodde det hette halvsyskon.
Någon annan som har hört , eller vet något om uttrycket. //Anneli

2022-11-20, 14:02
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2543
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:46
    • Visa profil
När jag googlar så ser jag att det tycks användas för t ex hästar och hundar, till exempel:
"Pinnen och Edvin är trekvartssyskon, d.v.s. dom ha samma mamma och deras pappor är halvsyskon." Man kan ju även tänka sig "...och deras pappor är syskon", dvs att barnen på en gång är halvsyskon och kusiner.
Men det är nog inget väletablerat uttryck så jag kan tänka mig att det också har använts i någon annan betydelse.

2022-11-20, 15:58
Svar #2

Utloggad Anneli Höglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-12-11, 14:25
    • Visa profil
Aha men då förstår jag, deras mammor var systrar!

2022-11-20, 20:44
Svar #3

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Har aldrig hört begreppet.Men ponera att:Adam och Berit får dottern Cecilia.Berit dör och Adam gifter om sig med Berits helsyster Doris.Adam och Doris får dottern Erika.
Då blir Cecilia och Erika både halvsyskon och helkusiner.
Helsyskon delar i genomsnitt 50% av sitt DNA.Halvsyskon i genomsnitt 25%.Helkusiner i genomsnitt 12,5%.
Då delar de som är både halvsyskon och helkusiner i genomsnitt 37,5% DNA.Blir ju faktiskt trekvartsyskon.
Men om detta stämmer med ditt fall vet jag förstås inte.
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna