ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mord och självmord i Jät 1843  (läst 225 gånger)

2022-11-20, 12:39
läst 225 gånger

Utloggad Björn Wegraeus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Min ana Ingjerd Persdotter dör 18430322 i nervfeber på Sven Perssongården 57 år gammal. Hon är omgift efter att hennes första make(min ana), har dött långt tidigare. Den 24:e juli samma år tar hennes sista man Magnus Andersson livet av sig genom att dränka sig i en sjö. Två dagar tidigare har han enligt husförhörsboken tagit livet av den 84 åriga Ingeborg Nilsdotter som har bott på undantag tillsammans med paret.
Jag har inte hittat något mer om detta och dombok för 1843 verkar saknas.
Någon som känner till  något mer om denna tragedi?
Källa: Jät (G) AI:9 (1841-1847) Bild 50 / sid 43

2022-11-20, 13:07
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är frågan om man kan ta upp detta i domböckerna, när den misstänkte hade tagit livet av sig? Däremot kan man tycka att det ska finnas en polisrapport i ärendet.


Det är inte ovanligt att man gjorde sånger om tragiska händelser. Kan det finnas något sådant i närliggande hembygdsgård?
Ann-Mari Bäckman

2022-11-20, 14:33
Svar #2

Utloggad Björn Wegraeus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Det kanske fanns andra inblandade i mordet än denne Magnus som blev åtalade. Det finns en dombok för 1843 som inte är avfotograferad men den gäller för ordinarie ting och ett mordfall borde ju hamna på ett urtima ting? I alla fall finns ingen sådan bok vad jag kan se på riksarkivet.
Ett skillingtryck vore ju fantastiskt men om inte annat så kanske händelsen lever kvar som ett folkminne i trakten?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna