ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åkerberg, två mysterier  (läst 412 gånger)

2022-11-17, 18:25
läst 412 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:37
    • Visa profil
När jag 2009 sysslade med min farfars anor var den ojämförligt kortaste grenen på släktträdet den som slutade med Catharina Kristina Åkerberg död 9/8 1834 i Göteborgs Garnisonsförsamling och enligt åldersuppgiften där beräknad född 1768. Jag skrev under släktnamnet Åkerberg här på forumet och önskade en ledtråd, men det var ingen som nappade.
När jag nu tretton år senare försöker kartlägga min hustrus anor så inträffar det osannolika att det också här finns det en enda väldigt kort gren på det trädet, och hör och häpna: det är en Åkerberg igen!!! Sannolikheten att detta skulle inträffa kan inte vara särskilt stor. Dessa Åkerbergare! ;)

Nu söker jag på detta forumet en verklig Åkerberg-expert som kan lösa mysterierna.
Det första mysteriet kan man läsa om under detta släktnamn 2009-01-24 där jag skrev om det.

Här följer det andra mysteriet:
I Myckleby socken den 13/4 1826 gifter sig båtsmannen och ungkarlen Johannes (Johan) Andersson Åkerberg från Backa med pigan Inger Svensdotter från Skörbo. Båtsmannen dör 12/1 1839 och är då 39 år och 7 månader gammal, alltså född sommaren 1799. Båtsmannen finns med i soldatregistret och jag har också kollat Båtsmansrullorna för Bohusläns 1:a Båtsmanskompani. Uppgifterna stämmer överens med dödsbokens uppgifter, men det står ingenting var Johannes är född. Jag har på detta forumet fått hjälp så till vida att Johannes flyttar in från Tegneby pastorat 1822 och i ML 1820 finns en dräng Johannes på Nävrekärr i Röra, där det faktiskt står att han är född 12/6 1799! Men detta är den allra tidigaste uppgiften om honom. Men var är han född???
Jag är fullt medveten om att Tegneby pastorats kyrkböcker från denna tid har blivit lågornas rov, men kanske, kanske, kanske finns det någon som har en idé... Hoppas det!
PS
Jag har någon gång snuddat vid tanken att de båda är släkt... men så roligt skall vi väl inte ha det :). DS

2022-11-17, 19:01
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Båtsmannens namn Åkerberg är inget släktnamn, utan just ett båtsmansnamn. Det följer alltså roten. Och i soldatregistret finns en lång rad Åkerbergare i samma rote, från början av 1700-talet till slutet av 1800-talet.

Den tidigare diskussionen om Johannes Andersson Åkerberg finns här:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=184946
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna