ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt AIa:3 (1688) bild 175  (läst 187 gånger)

2022-11-16, 15:37
läst 187 gånger

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
 I följande mål säljer Jon Evensson med sin fars farbror Anders Jonsson och fars faster Anna på Skogen 14 ½ penningbohl jord till deras släkt Svenning Persson på Anneslätt. VILKEN JORD SÄLJER DE? Har jag missat namnet på gården? Just nu har jag ingen AD-abonnemang och kan själv inte kolla. Är det någon som har lust att slå upp domboken och kolla för mig?[/font]
Tackar på förhand
Agneta

Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt AIa:3 (1688) bild 175: Anders Jonßon i Askium, Jon Efwenßon i Lilla Askium för Sigh och deß medh Erfwarna och Anna på Skougen, lät framläggia för Rätten och bekiände, huru dhee Sålldt och afhändt till een dheres Slächt boendes på Anneslett, Sweningh Pehrßon benembdh 14 ½ Penningbohl Jordh som dem Erfweligen är efter dheres aflydne förälldrar tillfallen, hwar Jempte dhee begiärar sådant må in Protocollo författas, och kiöpebreef meddehlas, som Rätten dem bewilljade, efter Laga uppbodh skall meddehlas, och uppbodz nu förste gången.”

2022-11-18, 21:59
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Det står inte där, men i tinget efter är det andra uppbudet och då står det så här:
 
Swenningh Pehrsson i Anneslätt låter andre gången
laghbiuda sitt kiöp, på 14½ pengsbohl odellssjordh
i bemd. gårdh Anneslätt
(v3563.b193)

2022-11-19, 08:09
Svar #2

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Toppen! Tack Kalle.
Jag har länge undrar över släktskapet mellan Jon Evensson på Lilla Askum och Svennung Persson på Anneslätt.

Det är Jon på Skogen som är far till Anders och Anna och farfars far till Jon Evensson. Släktskapet finns alltså hos Jon på Skogen eller hans okända hustru som hade anknytning till Anneslätt. Men det kommer vi nog aldrig få fram, det ligger för långt tillbaka i tiden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna