ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ett ord i bouppteckningen  (läst 213 gånger)

2022-11-11, 15:08
läst 213 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Jag vill få läshjälp och tolkningshjälp gällande bouppteckning efter Sven Andersson i Gunnarp 1810.
Det gäller den fastighet som tas upp där det tydligen pågår en tvist inför rätten och därför endast halva värdet tas upp. Rätt tolkning?
Det är det utelämnade ordet jag kör fast på. I övrigt tror jag att jag läst rätt. Se den inklistrade texten nedan.
Två följdfrågor: Vilket mynt har man räknat i? Jag tycker det ser ut som RDr, alltså Riksdaler Banco. I slutet anges som vanligt skulder och där finns en post med en skuld till Pehr i Slätthult "Capital 666". Samma summa som fastigheten tas upp med. Ska man tolka in ett samband? Hur?


Här följer min tydning av fastigheten i början med prickar för det utelämnade ordet. Med nutida stavning:
Krono/skatte rusthållet Gunnarp 1 helt mtl varav hälften ligger under ……… rättegång och således en osäker äganderätt härav. Varföre det halva rusthållet här endast till värde upptages. 666

Länk: Redvägs häradsrätt (P) FII:18 (1808-1810) Bild 349 / sid 689 (AID: v143037.b349.s689, NAD: SE/GLA/11108)

Tack i förväg för hjälp!

2022-11-11, 15:33
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Bördesrättegång är nog ordet du söker. Vem som helst fick ju inte köpa en gård, det var den som var närmast i börd som först fick möjligheten, ville den inte gick rätten vidare. Här var det väl en tvist om vem som var närmast i börd.

2022-11-11, 20:51
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack, då fick jag lära mig ett nytt begrepp. Undrar då om d et kan finnas ett domstolsutslag någonstans som avgör saken? Jag har inte ägnat mig åt att söka i domböcker.
Och så undrar jag fortfarande om skulden till Pehr i Slätthult kan ha något att göra med tvisten. Det handlar ju om samma belopp.

2022-11-11, 21:29
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Det enda som finns fotograferat är domboken för hösttinget 1810 i Redvägs härad. Många tvister behandlades under flera ting eftersom det tillkom information, vittnesmål och så vidare, så det är inte omöjligt att du kan hitta något intressant. Saken kanske skulle avslutas efter att ven Andersson försvunnit? Och då kanske du också får en förklaring på skulden till Per i Slätthult.
 
https://app.arkivdigital.se/volume/v220364?image=20

2022-11-11, 22:16
Svar #4

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack!
Jag kommer att göra ett försök i domboken!  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna