ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Långlöt födelsebok CI:3 (1764-1793) sid 356 Gustaf  (läst 323 gånger)

2022-11-11, 00:36
läst 323 gånger

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:48
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
På sid 356 i Långlöts födelsebok CI:3 (1764-1793) står det om födelsen av min farfars farfars morfar Gustaf den 26 (i följande husförhör står det 25:e) maj 1783. Men jag förstår i stort sett bara att han döptes till Gustaf och att fadern hette Jon Jönsson. I övrigt har jag svårt att finna t.ex. moderns namn.

Jag antar att det viktigaste står på de tre första raderna och att resten har med vittnen att göra? Men på dessa tre rader har jag svårt att läsa det mesta.

D: 26 Maii föddes ??? Jon Jönssons Son i ???
??? ??? ??? ??? d:29 ??? wid namn Gustaf
??? ??? Johan Wahlberg.

2022-11-11, 07:28
Svar #1

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:15
    • Visa profil
Hej!


Har ett förslag:
Den 26 Maii föddes Nämndemannen Jon Jönssons son i Långlöt ?
döptes uti Himmelfärdsdagen den 29 ejusd: vid namn Gustaf.
Manfolket: Sockensmeden Johan Wahlberg, Åldermannen Per Larsson


Moderns namn nämns inte.


Mvh
Gunilla

2022-11-11, 19:16
Svar #2

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:48
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Hej!

Har ett förslag:
Den 26 Maii föddes Nämndemannen Jon Jönssons son i Långlöt ?
döptes uti Himmelfärdsdagen den 29 ejusd: vid namn Gustaf.
Manfolket: Sockensmeden Johan Wahlberg, Åldermannen Per Larsson

Moderns namn nämns inte.


Åååååå vad roligt! Min första icke-bonde i familjen :) Nämndeman.
Stort tack!
Någon gång får jag plugga på vad "manfolk" och "åldermän" hade med födslar och dop att göra :)

2022-11-11, 20:05
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Med risk att göra dig besviken...  :) Nämndemännen var bönder; ledamöter av häradsrättens fasta nämnd. Men det var de mest betrodda i bygden som blev nämndemän. Lite annorlunda än i dag...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-11-11, 21:01
Svar #4

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:48
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Med risk att göra dig besviken...  :) Nämndemännen var bönder; ledamöter av häradsrättens fasta nämnd. Men det var de mest betrodda i bygden som blev nämndemän. Lite annorlunda än i dag...

Hahaha, ja lite annorlunda än idag. :D

2022-11-11, 23:42
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Några kompletteringar till födelsenotisen. Långlöt förkortas genomgående Lång + förkortningstecken C:.

D 26 mai föddes nämndemannen Jon Jönssons son i Lång
och döptes Cti (Christi) Himmelsfärdsdagen eller d 29 ejusd. vid namn Gustaf.
Manfolksf: socknesmeden Johan Wahlberg, åderm. Per Larsson
i Lång, drängen Jöns Olofsson ibm, drängen Per Nillsson i Him
melsberga, drängen Per Andersson i Weby. Qf. u(unge) Per Jonssons hustru
Lisbeth Gabrielsdotter i Lång, Anders Franssons hustru Karin Persdotter ib,
pigan Kerstin Nillsdotter i Lång, pigan Sara Olofsdotter ibm, pigan Maja
Persdotter i Weby.


Faddrarna (dopvittnen) delas upp i manfolksfaddrar och qvinnfolksfaddrar. Förkortas på olika sätt. Titta på andra dopnotiser. Alla faddrar anges med titel, sockensmed, ålderman, dräng, piga etc. Det är bra att hålla reda på faddrarna eftersom de ofta är släkt till föräldrarna.

2022-11-11, 23:49
Svar #6

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:48
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Faddrarna (dopvittnen) delas upp i manfolksfaddrar och qvinnfolksfaddrar. Förkortas på olika sätt. Titta på andra dopnotiser. Alla faddrar anges med titel, sockensmed, ålderman, dräng, piga etc. Det är bra att hålla reda på faddrarna eftersom de ofta är släkt till föräldrarna.

Tack för ett jättefint och lärorikt inlägg. Ibland har jag sett namn bland vittnena/faddrarna fladdra förbi som verkat bekanta, men så här långt bak i tiden, där det inte verkar finnas några husförhörsböcker som hjälper till att klura ut familjeförhållandet, känns det svårt att få ut något vettigt av dem. Jag har dock hittills trott att de var lite slumpmässiga personer, som vänner och närstående, så jag ska hålla bättre koll på dem framöver.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna