ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jakt på en "okänd" Måns Jonsson i Oppeby  (läst 209 gånger)

2022-11-09, 12:10
läst 209 gånger

Utloggad Björn Fransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 11:30
    • Visa profil
Hej! Jag gräver i ett mystiskt förhållande bland mina anor som jag tänkte kolla om någon kan hjälpa mig att bringa ordning i. Jag börjar med min fff ff ff - Nils Jonsson, skattebonde i Idhult i Oppeby, född i Ryda i februari 1700 och bortgången 1749 i hetsig feber i Idhult.

Nils är son till Jonas Persson och hans andra hustru Maria Håkansdotter som går bort i november 1736. I hennes begravningsnotis står att hon avlat tvenne barn med sin make, vilket verkar stämma eftersom Nils har en syster vid namn Kerstin. Nils är gift med Margareta Bengtsdotter och med henne har han sönerna Jonas och Bengt, min fff fff.
Såhär långt är allt frid och fröjd - mitt problem dyker upp i Nils Jonssons bouppteckning från 1750 (Kinda häradsrätt (E) FIIIa:3b (1750) Bild 17 / sid 535 (AID: v189360.b17.s535, NAD: SE/VALA/01548). De sista raderna i inledningen tolkar jag till följande ordalydelse:

"... som efter sig lemnadt 2ne barn, sönerna Jonas och Bengt Nilssöner, och woro tilstädes på barn o[ch] hans wägnar wid inventeringen farbrodern ährlig ock beskedelig Måns Jonsson och företog förrättningen som följer. Nämbl[igen]"

Denna Måns gäckar mej - möjligen finns här någon som har koll på den här släkten? Det finns en skattebonde Måns Jonsson i Idhult som också äger 1/4 mantal i jordebokshemmanet men jag kan inte leda något släktskap i bevis från honom till Jonas Persson...

/Björn

2022-11-09, 14:58
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:43
    • Visa profil
Måns Jonsson föddes 1685 (dp 23/9) i Nedre Ryda, son till Jonas Persson i hans första gifte med Kerstin Sunesdotter, död 1697 i Nedre Ryda. Måns hade fyra helsyskon samt de två halvsyskonen i faderns andra gifte. Att Måns Jonsson ägde en del i Idhult beror på hans gifte med Ingiel Bengtsdotter från Idhult, alltså Margaretas syster.

2022-11-09, 15:07
Svar #2

Utloggad Björn Fransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 11:30
    • Visa profil
Kanon! Tack för hjälpen! Det var ju ett självklart led som jag missat... Nu tror jag att jag kan fylla några ytterligare hål i pusslet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna