ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arvet efter en sjöman som drunknade utanför Tallinn 1889  (läst 333 gånger)

2022-11-09, 11:08
läst 333 gånger

Utloggad Henrik Månsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 11:33
    • Visa profil
Min morfars farmors bror försvann till sjöss och släkten fick aldrig veta vad som hände förrän jag hittade brittiska och finlandssvenska tidningsartiklar som berättade att den brittiske ångbåten som han arbetade på gått under i en storm strax efter att de lämnat hamnen i Tallinn på väg mot London.

I en tidningsartikel från Bohusläningen ett och ett halvt år senare eftersöks hans arvingar; det står att Länsstyrelsen har 250 kr att dela ut. Men släkten befann sig i Skåne och läste inte Bohusläningen. Länsstyrelsen hade tydligen koll på t.ex. hans namn och hur stort arvet var, men inte t.ex. i vilken del av Sverige han kom ifrån. Oavsett, så tänker jag att detta borde ha antecknats i något register nånstans. Jag skickade ett mejl till Länsstyrelsen i Västra Götaland som hänvisade till landsarkivet (jag antar att de slösat bort pengarna för länge sedan).

Jag vet att det finns sjöfartsarkiv som t.ex. Kommerskollegium, men jag vet inte riktigt vad det är för ett register jag letar efter. Det är t.ex. inte en sjöförklaring jag ska ha för jag vet redan vad som hände med båten, utan det jag vill veta är t.ex. hur Länsstyrelsen fick reda på uppgifter om honom, hur de fick tag i hans pengar och om han eventuellt lämnade andra saker efter sig och var de isåfall hittade dessa saker och vad som hände med dessa när arvingarna aldrig gav sig tillkänna och när ärendet till slut avskrevs och så vidare.

Tacksam för tips,
Henrik


2022-11-09, 13:23
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det kan ju inte ha varit fråga om 'vanligt' arv. För det behövs det ju först en bouppteckning, och den förrättas ju där han bor. Jag misstänker att det kan vara innestående lön från rederiet.

Stod det ingen tidsgräns inom vilken arvingarna skulle höra av sig? Förmodligen tillföll pengarna Allmänna arvsfonden om de inte hörde av sig (om den fanns då; du säger inte vilket år det gäller). Men vilka regler som gällde måste ju länsstyrelsen kunna svara på; hänvisa till landsarkivet kan man ju bara göra när det gäller arkivhandlingar som lämnats över dit.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-11-09, 14:58
Svar #2

Utloggad Henrik Månsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 11:33
    • Visa profil
Jag tycker det låter rimligt att det handlade om innestånde lön. Då antar jag att allting annat han ägde sjönk tillsammans med båten och om han hade lagt nåt i nåt förvar i nån hamn i Storbritannien så kom detta aldrig till Sverige.

Tidningsartikeln i Bohusläningen publicerades den 15 september 1891. Jag hittar ingen artikel före detta datum som nämner att arvingar eftersöks. Jag hittar inte heller någon artikel före detta datum som specifikt nämner honom, Nils Eriksson, vid namn.

Jag bifogar en skärmdump av artikeln som även går att se på Kungliga biblioteket: https://tidningar.kb.se/4112688/1891-09-15/edition/156009/part/1/page/2/?q=Blagdon&sort=asc


2022-11-09, 15:14
Svar #3

Utloggad Henrik Månsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 11:33
    • Visa profil
Jag kan tillägga att han skrivs över på sidan över obefintliga i husförhörslängderna i sin hemförsamling 1895, d.v.s. mer än fem år efter att han dött är det ingen i hemförsamlingen som vet om det och så vitt jag vet fick de aldrig veta det. Det förklarar väl varför det inte finns någon bouppteckning. Hans hemförsamling är Skivarp i Malmöhus län, långt ifrån Länsstyrelsen i Västra Götaland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna