ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenska krigsfångar som förfäder i Ryssland (1790-?  (läst 362 gånger)

2022-11-07, 10:52
läst 362 gånger

Utloggad Sebastian Neumann

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-11-07, 13:37
    • Visa profil
Hej killar,


Jag är ny här i forumet, hoppas att jag skriver rätt här, kommer från Tyskland, kan inte svenska (bara via Google) och har två frågor.

Först och främst den komplicerade härledningen: jag har gjort olika genetiska tester och det visade sig att jag har 2 procent svenska förfäder. Det skulle alltså vara omkring perioden 1790-1810.

Jag har ett mycket väl utforskat släktträd på min fars sida och kan därför utesluta att de svenska förfäderna kommer via mina tyska förfäder.

På min mammas sida vet jag inte mycket förutom att jag har ryska förfäder. Efternamnet är dock mycket ovanligt i Ryssland: Lentochkin eller Lentočkin (Ленточкин).

Ordet är bokstavligen en diminutiv för band, vilket betyder litet band.

Jag fick sedan reda på att en del svenska soldater var krigsfångar i det rysk-svenska kriget (antingen 1788-1790 eller 1808-1809) och sedan stannade kvar i Ryssland och assimilerades, så att deras ättlingar sedan förlorade allt minne av sitt svenska ursprung. Förutom (kanske) efternamnet?

Kan någon här på forumet:
(a) säga något mer om de svenska krigsfångarna i Ryssland? Känner någon till någon litteratur om detta?
b) Vet någon om efternamnet har ett svenskt ursprung? Det finns två möjligheter, antingen bokstavligt (översättning) eller onomatopoeiskt (enligt ljudet).

Tack för all hjälp!


Med vänliga hälsningar från Tyskland

Sebastian

2022-11-07, 11:51
Svar #1

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hi Sebastian!

I'll write in english hoping you know some english though my german is very infantile:-)

The information that you have 2% swedish heritage I guess comes as an information from Ancestry, MyHeritage or a similar website that has administrated your DNA-test?

In such case you should not interpret it as you are having a direct ancestor a few generations back. It is more likely you should interpret it as swedes (mostly militaries) have been present in the eastern part of Germany since the 1600's and today some part of the german heritage in that part I guess coincides with the swedish heritage.

I my self am told I have british heritage. I am down to the 1600's and haven't found a single person with british origin. However people from the south of Sweden and Denmark came in large numbers to the british island between the years 800 till 1100 (and after that), so I guess the british heritage has been "contaminated" with scandinavian DNA. The same goes for Germany.

But if you have one or a few direct hits with swedes living in Sweden today, then you are on to something.

Kind regards

Paul Bergström 

2022-11-07, 12:21
Svar #2

Utloggad Sebastian Neumann

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-11-07, 13:37
    • Visa profil
Hej Paul,

I guess we can write in English (I can, however, switch to Swedish if wanted, thanks to some translation tools so that other can join the conversation, too).

You are right. I have done both Ancestry and myheritageDNA and those tests become more and more precise.

I was thinking like you before, and although your argument may still be valid, I had an eye-opening event, when I found out that the 1 % jewish heritage was indicated correctly by those comercial DNA company as I found out via paper-trail that I have a jewish convert in the 7th generation.

In addition to the paper-trail confirmation of "heritage" indicated by just 1 %, I have some (few) Swedish matches on those platforms. Still, it could be coincidental, however there is a possibility that there is more to that.

Best wishes

Seb

2022-11-07, 13:07
Svar #3

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hi again!

On what level do you share DNA with your swedish hits? Is it below 1%? Do you have anyone with a shared segment larger than 30,0‎ cM?

/Paul

2022-11-07, 13:38
Svar #4

Utloggad Sebastian Neumann

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-11-07, 13:37
    • Visa profil
Hej Paul,

that match has 45,7‎ cM of shared DNA with the biggest segment of 24,2‎ cM.

Best

Seb

2022-11-07, 14:04
Svar #5

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hi again!

Given that information I could compare.

That would mean around 0,65% shared DNA. I have 52 hits to whom I share 0,6-0,7% DNA. The largest segments span between 7,4-45,3 cM.

There are 21 hits with a segment larger than 24,2.

Out of those 21 hits I have solved our common ancestor in 17 cases, so you have a chance - if you are lucky - to find your common ancestor.

However DNA is unpredictable and is inherited randomely, therefore those 17 cases I found an ancestor vary a lot in time. In some cases we have an ancestor born in the low 1800s, but in other cases in the low 1600s and all in between.

Have you tried to explore your swedish match backwards in time?

/Paul


2022-11-07, 19:05
Svar #6

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Frågan om litteratur.
1. Skicka ett email till Krigsarkivet och fråga.
2. Gå till libris.kb.se och leta. Till exempelvis med de trunkerade sökorden rys* krigsf* 172*, se https://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=rys*+krigsf*+172*&f=simp&spell=true&hist=true&mf=&p=1, eller andra (trunkerade) sökord.
3. Gå till https://sok.riksarkivet.se/nad och leta efter källor med hjälp av olika sökord.

Frågan om namnet.
I mina amatörmässiga öron låter inte namnet alls svenskt. Visserligen skulle efternamn såsom Lin-, Lind- kunna passa början på ditt ryska efternamn men det lär en stor mängd andra icke-svenska namn också göra.

Sedan.
Som redan nämnt. Många svenskar, finnar och inhyrda icke-svenska & icke-finska militärer var ju inte bara i Ryssland utan också i Polen och Tyskland under 1600- och senare.

Etnicitetsuppskattningar kan givetvis stämma men hårdvalutan i sammanhanget är ju de DNA-matchande personerna och deras anor.

Har du möjlighet att testa fler i familjen, släkten? Om även de matchar svenskar, svensk-amerikaner och där de gemensamma segmentet överlappar med de segment du delar med DNA-matchande svenskar, då blir ju det betydligt mer sannolikt att du är något på spåret.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna