ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Epidemisjukhuset i Yngsjö  (läst 228 gånger)

2022-11-07, 10:19
läst 228 gånger

Utloggad Britt Ask Rydgård

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-05-29, 21:10
    • Visa profil
Min far, Rune Ask (född 1932, Färingtofta) och hans tre syskon (alla numera avlidna) drabbades av scharlakansfeber 1940, varpå alla fyra togs till epidemisjukhuset i Yngsjö. Det finns ett antal brev bevarade som de två äldre syskonen skrivit hem och ett som min då drygt sjuårige far med möda präntat, när han var ensam kvar för att han fått påssjuka också. Eftersom jag nyss börjat släktforska har jag försökt ta reda på mer om detta, men hittar nästan inget alls om epidemisjukhuset i Yngsjö.

Jag har skrivit till arkivet i Region Skåne och till kommunarkivet i Kristianstad, men det finns inga dokument bevarade från Yngsjö epidemisjukhus på något av ställena. Är det någon annan som lyckats få fram någon dokumentation? Det enda jag hittat är att det låg i den byggnad som nu heter Kastanjelunds värdshus och att det var tämligen kortlivat som epidemisjukhus, ca 1939-1943.

Tacksam för all vidare information!
Britt Ask Rydgård

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna