ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frugården i Alvared (Norra Åsarp)  (läst 251 gånger)

2022-11-06, 17:47
läst 251 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig med att identifiera Frugårdens läge i den samlade byn Alvared innan gårdarna flyttades ut i samband med laga skifte. Idag ligger Frugården en bit söder om Åsarp och hör alltså till de gårdar som flyttades. I historiska kartor laga skifte 1832 är byn samlad och en förteckning visar Frugården under bokstaven C. På kartan är endast marken markerad (dit gårdens sedan flyttades) men ingen markering för vilken av byggnaderna i den samlade byn som är Frugården.
Tyvärr är det tillhörande protokollet endast halvt, varannan sida, så beslutet gällande Frugården saknas (f.ö. måste det ju vara en miss i publiceringen).
Kan någon hitta någon annan karta som visar Frugårdens läge. Den aktuella tiden är ca 1825-1840.
Hoppas på hjälp.

2022-11-06, 18:52
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Om du går till historiskakartor.lantmateriet.se och den ägoavfattning som är från 1729 så finns Frugården där som nr 2 (jag gissar att det är den går som är betecknad med en röd tvåa på kartan).
Kartan är visserligen 100 år äldre, men det är väl högst troligt att gården låg på i stort sett samma ställe fram till laga skiftet.

2022-11-06, 23:05
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Stort tack för väldigt snabbt svar tidigare denna söndagskväll!
Jag har hittat kartan du hänvisar till och finner det troligt som du skriver. Väldigt pedagogisk karta dessutom.
Jag tror att jag vet varför jag inte fick upp 1700-talsträffar ö.h.t. Jag använde den nya metoden med högerklick från dagens karta vilket inte ger lika många träffar. Nu valde jag steg för steg och avgörande är nog att jag valde Älvsborgs län i s.t.f. Skaraborgs. Länsgränsen går (gick) rakt igenom området.


Stort tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna