ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anfäder  (läst 219 gånger)

2022-11-05, 09:12
läst 219 gånger

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Hej!


Jag skulle bli mycket tacksam för svar.
Jag har fått fram att jag är släkt med Florence le Moine och Nicolas Cochois.
Båda var födda Région Champagne-Ardenne och avled 1632 Risinge s:n., Finspång, Östergötland.


Detta är från Järnrötter:


Nicolaes Cochois var en av de valloner som kom till Finspångs bruk i norra Östergötland i början av 1600-talet. Uppmuntrade av Gustav II Adolf för att de kunde framställa. Makarna  Nicolaes Cochois och Florence le Moine är de äldsta kända anfäderna till ätten Anckarsvärd och släkten Cosswa. Deras ättlingar återfinns bl.a. inom släkterna Adlersparre, Allard, Anckarsvärd, Anthoine, Björnberg, Cardon, Cochois, Cosswa, v. Essen, v. Gegerfeldt, Gevert, Grell, Grillo, Gripenstedt, Mannerskantz, Musquin, Pihlblad, Pihlgardt, Robillar, Sutthof, Wikingskiöld och Zeppenfeldt


Min fråga är om jag även är släkt med alla släktena ovan?
Med vänlig hälsning


Per

2022-11-05, 11:50
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2526
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 20:13
    • Visa profil
Släktskap beror förstås på hur du definierar "vara släkt med" - om det betyder att dela gemensam anfader eller om det också innefattar ingiften. Dela gemensam anfader är kanske det vanligaste.
Ett första steg kan ju vara att du följer Nicolas' och Florences barn, barnbarn osv i detta släktträd från Järnrötter:
http://xn--jrnrtter-0za7p.se/katalog/p748ec7fc.html

Sedan ska man förstås alltid vara lite försiktig med andrahandskällor. Jag har ingen anledning att misstro Järnrötter, men oavsiktliga fel kan förekomma så för högsta säkerhet ska man förstås alltid kontrollera primärkällorna.

2022-11-05, 13:42
Svar #2

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Hej!


Tack så mycket för svaret.


Jag kollar vidare.


Med vänlig hälsning


Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna