ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker namn på et Pastorat  (läst 1447 gånger)

2012-02-14, 13:39
läst 1447 gånger

Utloggad Ulla Raaby

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-03-27, 12:57
    • Visa profil
Jag är från Danmark med svensk ane som jag inte kan hitta. Forlåt mitt svenska språk.
Hoppas ni forstår mig.
Jag vet end inte vilkan landskap jag skal starta min sökning, så jag vil vära tacksom
for al hjälp. Jag er bekennt med sökning i SVAR.RA.SE men svenske ort namn och i vilkan
kyrkoarkiv/Forsämling er i denne sökning et problem. Min ane hetter Sven Svensson, födt
1830 i Klakstorp som kanske nu er Klagstorp. Svens fader hetter Sven Larsson. Der finnas
månge Klagstorp som socken, som ort, som gård, som gods. Da Sven går bort i Danmark i 1867
angives at han är från OLGVIG Pastorat. Jag hitta inte någet på OLVIG Pastorat. Det er svärt
at läse en dansk präst som omskriver svensk ortnamn til dansk, men VIG på dansk måste vära VIK
på svensk, så OLGVIK kanske? Om OLG er gammel svensk stavemåde så kanske OLVIK? Jag hoppas at nogen
kan hjälpe mig med hvor i Sverige man i 1800 tallet brugte et pastorat namn OLGVIG/OLGVIK så jag har et  
utgångspunkt for at finna rätte KLAGSTORP i rätt forsämling. Jeg forsöker at bifoga en fil med pastorat namn  
från dansk kyrkebock.
OLGVIK Pastorat
 (160.6 k)

Tack på forhånd från Ulla Raaby

2012-02-14, 16:46
Svar #1

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Hej Ulla,
 
CD-skivan Svenska Ortnamn 1999 som jag har tillgång till uppger fyra platser med namnet Klagstorp.
Klagstorp i Näsum församling i Skåne
Klagstorp i Genarp församling i Skåne
Klagstorp i Östra Klagstorp församling i Skåne
Klagstorp i Norra Kyrketorp församling i Skövde kommun i Västergötland.
 
Jag har kollat födelseböckerna för 1830 i dessa församlingar men inte funnit någon Sven vars fader hette Sven Larsson.
 
Något pastorat med namnet Olgvik eller dylikt tror jag inte finns. Jag tror du kanske skall kolla födelseböckerna i de olika Klagstorps-församlingarna men då utöka sökningen, kanske var Sven Svensson inte född exakt 1830.
 
Mvh
 
Lars Larsson

2012-02-15, 03:34
Svar #2

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
Står det Agarp Pastorat?

2012-02-15, 07:06
Svar #3

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Om det är Aggarp som avses så har den församlingen uppgått i Svedala (M).
 
Ett förträffligt ställe att hitta gamla församlingar är här
http://home.swipnet.se/~w-13626/parishno1.html
 
Mvh
 
Lars Larsson

2012-02-15, 10:54
Svar #4

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Jag tror där står Agarps pastorat, dvs Åkarps och det kan vara Södra eller Norra Åkarp. Närmast till hands pga andra orter nämnda i texten är nog Södra Åkarps pastorat i Oxie kontrakt nära Malmö.
Hälsar Mats

2012-02-16, 06:57
Svar #5

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
... och ingen Sven är född där 1830.
Skåne är stort!

2012-02-21, 15:52
Svar #6

Utloggad Ulla Raaby

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-03-27, 12:57
    • Visa profil
Hej til alle
Tacker så mycket for al hjälp og Links.
Jag har letat alla stederne, och finder mange Sven,
men ingen far med namn Sven Larsson +/- 2år från 1830.
Jag tycker fortfarende at der står O L G V I G eller någet mere
svensk som Algvi(k) - Älgvi(k), men jag har nu en anna fråga.
Hvad precis er et Pastorat i Sverige. Jag læste WiKi som angiver
at det er flere forsamlínger som administrativt opretter et Pastorat, så
det er vel inte i forsamlingerne jeg skal söka! Findes der et ställe
hvor jag kan söka på Pastorat namn?

2012-02-21, 16:46
Svar #7

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Vid ett sista försök till tolkning skulle det gå att läsa Hackatorp i Agarps pastorat som leder till nuvarande Norra Åkarp (som då var i pastorat med Vittsjö socken) och där denna by finns. Dock finns vid rätt tid ingen Sven med Sven Larsson som fader. Är det verkligen rätt namn?
Mats

2012-02-21, 20:22
Svar #8

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Ett pastorat är en eller flera församlingar med en gemensam kyrkoherde. Han har vanligen hjälppräster, komministrar. Indelningen i pastorat har skiftat ganska ofta, särskilt under 1900-talet. Ofta kallas den församling, där kyrkoherden är bosatt, moderförsamling och de andra församlingarna i pastoratet annexförsamlingar.
För att krångla till det litet till, finns det dessutom kapell och kyrkobokföringsdistrikt. Ingenting är så enkelt, som det ser ut att vara.

2012-02-23, 19:15
Svar #9

Utloggad Ulla Raaby

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-03-27, 12:57
    • Visa profil
Hej igen till alla hjælpere.
I familien vet vi at han het Svend Svendsen som måste vara Sven (Swen) Svensson/Swensson på svenska.
Da Sven bliver gift i Danmark upgiver han at han er från KLAKSTORP, som idag må vära Klagstorp och
som der er ganske många av, och hans far hetter Svend Larsen, som måste vara Sven/Swen Larsson på svenska.
Ved hans död upgives desuden at han er från OLGVIG Pastorat. Årstallet er 1830 begga ställan.
I har väret veldig tålmodige med mig, så jeg tacker og rykker min sökning nordover til Kronoberg Län
hvor der ved Markaryd ligger et Tärreng med namnet Klagstorp. Tyvär var der en brand, så der er inte mycket
på arkiv. Och up ved Hagelbeg/Skövde/Götene ligger der en Klagstorp og nord for Lidköping et vik med namnet  
Olvik...kanske Farvel och Tak.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna