ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Södra Vram------en efterfrågad socken  (läst 2145 gånger)

2012-06-27, 21:04
läst 2145 gånger

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Flera frågeställare har under årens lopp frågat efter var Södra Vram ligger och i vilka kyrkböcker man skall söka för att finna sin släkt i Södra Vram. Dessa frågor med svar finns på olika platser här på Anbytarforum. Jag har gått igenom Anbytarforum-Landskap-Skåne dels Okänd socken i Skåne (samtliga) och Var ligger platsen(samtliga) och sammanställt detta i ett enda inlägg. Några liknande frågor finns också under ”Skåne-Norra Vram”.  
Jag är själv mycket välbekant med bygden och har/har haft släkt här.
-------------------------------------------------------------------------------- ----------------
Berit Eriksson frågade 19 jan 2004:
”Jag har anor som kommer från Södra Vram i Skåne, men jag hittar inte detta som en egen socken.  
Är det någon som vet vilket socken det i så fall tillhör?”
Eva Dahlberg svarade 19 jan 2004:  
”Det tillhör väl Norra Vrams församling tror jag (och så står det på cd:n Sveriges Ortnamn 1999).”  
-------------------------------------------------------------------------------- -------------
 
Kurt Holm frågade 25 maj 2006:
”Till vilken socken hör Södra Vram?”
 
Carin Olofsson svarade 25 maj 2006:
”I Rosenberg står så här:  
Södra Vram, se Norra Vram.  
Om Norra Vram står detta:  
Norra Vram. Sn i S. Åsbo hd af Kristianstads län och Luggude hd af Malmöhus län, på och nedanför Söderåsens s.v. sluttning kring Vegeån, som bildar länsgräns. 0,447 qv.-mil eller 10,338 tnld, 28 5/8 mtl, 2,637 invånare. 2,164,100 kr. fastighetsvärde. (Luggudedelen, ofta kallad Södra Vram, utgör som egen kommun och räknar 3,203 tnld, 11 5/16 mtl, 1,413 inv., 744,000 kr. fast.-v.). Nedanför den vackra bokskogsklädda åsen vidtager en väl odlad slätt, med stora arrendegårdar, (deribland en kallad Vram), hvilka liksom nästan hela denna sockendel, tillhör det ståtliga Vrams Gunnartorp, som ligger på sluttningens nedersta terass. Bortom ån, i S. Vrams, är marken något backig vid den bekanta Billesholms stenkolsgrufva och liknämda kungsgården. Genom sn gå Landskrona-Engelholms och Helsingborg-Hessleholms samt den dessa förenade Bjuf-Billesholms jernväg och här finnas fyra jernvägsstationer: Billesholm, Billesholms grufva, Norra Vram och Gunnarstorp, af hvilka den första äfven har telegraf-, de tre senare såväl post- som telegrafstation. Jernvägsstationen Norra Vram ligger på Landskrona-Engelholmsbanan vid kyrkobyn och nära åsen, 2,8 mil från L. och 1,7 från E. Byn S. Vram i Luggudedelen ligger utmed Landskrona banan; här märkes ett till 10,000 kr. tax. tegelbruk. Sn, som eger 4 folkskolor, bildar med annexet Bjuf ett vexelvis regalt och till Vrams Gunnartorp patronelt pastorat af 1 kl. i Lunds stift.”
 
Sam Blixt svarade 25 maj 2006:
 
”Södra Vram ligger i socknen Norra Vram, Bjuvs kommun, ungefär 2 km söder om Norra Vrams kyrka, se kartan nedan. ” (kartan ej inkopierad.LÅJ)
 
-------------------------------------------------------------------------------- ----------------
Lars Rydberger frågade 8 dec 2007:
”I min släktforskning har jag en flicka född år 1896 i Södra Vram. Hennes far var Nils Alfred Olsson, född 1874-11-09 och kusk på Billesholms Gruva. Nu finns inte Södra Vram i Genfinder utan hänförs till Risekatslösa men jag hittar inte Billesholms Gruva i gårdsregistret under denna församling och ej heller under Norra Vram i husförhörsböckerna. Går gruvan under annat/andra namn? Var skall jag leta?  
Tacksam för hjälp.  
lars.rydberger@swipnet.se”
 
Lasse Waldemarsson svarade  8 dec 2007:
 
”Jag är inte någon expert på detta utan hoppas att någon med mer kunskaper kan komplettera eller rätta mig. När Googlade på Billesholmsgruvan så verkar det som om detta inte var en gruva utan ett antal, tillhörande Billesholmsbolaget. Jag tittade på Häradsekonomiska kartan och ser att det finns många schackt eller gruvor i trakten.  
Närmast större ort är Bjuv och när man tittar på hfl för Bjuv så finns en speciell längd som  
heter just grufvan nr 7 kallad AI:17 1893-98. Om detta är en längd för alla som tillhört Billesholmsbolaget vet jag inte. Men en sak som är intressant är att när jag kollade i SCB- materialet och födda 1896 i Södra Wram och hittar din flicka Anna Hildegard f 1896 så står det för fadern ett nummer (413) innan Billesholms gruvan  
I den längd jag talar om ovan så finns det just sådana nummer från 1-633 som verkar vara någon slags Lägenhets eller bostadsnummer. Glad i hågen kollade jag naturligvis 413 som det står i SCB men hittade inte din Nils Alfred med familj  
Hoppas någon kan mer om detta och inspireras att svara.”
 
 
Magnus Persson svarade 9 dec 2007:
”Om jag inte minns fel så är dessa nummer anställningsnr vid gruvbolaget. Ta kontakt med föreningen Gamla Bjuf och hör om de har mer information. Det finns en artikel i Helsingborgs Dagblad som berättar om föreningen:  
http://hd.se/bjuv/2007/03/12/gamla-bjuv-lever-upp-paa-bild/
 
________________________________________
Brittmarie Källgren frågade 8 feb 2012:
”Jag letar förtvivlat efter Södra Vram !!  
I vilken socken eller kyrkobok hittar jag dit?  
Tacksam för hjälp.”  
 
Lasse Waldemarsson svarade 8 feb 2012:
”Hej Brittmarie  
så här står det på Skatteverkets sida om Sveriges församlingar  
http://www.skatteverket.se/folkbokforing/sverigesforsamlingargenomtiderna/fortec kning.4.18e1b10334ebe8bc80003999.html  
Norra Vram 126003  
Pastoratskod: 071008 Namn: förr Vram. Län: -1889 huvuddelen i Kristianstads län, del (Södra Vram) i Malmöhus län, 1890 överfört delen i Kristianstads län till Malmöhus län, 1890helt i Malmöhus län. Pastorat: -1961 Norra Vram och Bjuv, 1962-1966 Norra Vram, Bjuv och Risekatslösa, 1966-07-07- Bjuv. Husförhörslängd: (1692), 1806- Födelsebok: (1690), 1711.  
Dvs du hittar det i Norra Vram, logiskt eller hur  ”
 
Lars-Åke Johansson svarade 11 april 2012
”Britt-Marie, angående din fråga om Södra Vram  
Orten Norra Vram, även kallad Wram var en vanlig jordbruksbygd fram till 1800-talet. Vid slutet av 1700-talet upptäcktes stenkolsfyndigheter i marken i dessa trakter. Detta medförde en kraftig befolkningsökning med alla inflyttande gruvarbetare till socknarna här runtom i början av 1800-talet. Dessa bosatte sig i bl.a. Södra Vram som blev egen socken i mitten på 1800-talet utan kyrka/kyrkogård/begravningsplats. I Norra Vram finns kyrkan med kyrkogård/begravningsplats. (Avlidna invånare i Södra Vram får än idag sitt sista vilorum på Norra Vrams kyrkogård.) Det finns kyrkböcker för Södra Vrams socken, men först på sent 1800-talet samt för 1900-talet, födelse-, vigsel- samt dödböcker.  
Södra Vrams socken finns ej upptagen i Anbytarforums sockenregister för Skåne, ej heller Arkiv Digitals register för Malmöhus län, men Ancestry/Genline har Södra Vrams socken under Malmöhus län.  
Arkiv Digital har ju satt in försättsblad i varje kyrkbok med ett välordnat register för att man snabbt och lätt skall hitta de uppgifter man söker. I den bakre delen av Norra Vrams kyrkbok,(Arkiv Digital) finns i regel respektive uppgifter för Södra Vram socken. Det har du förmodligen upptäckt nu, Britt-Marie.  
AD har hittills bara hunnit med att fotografera Norra Vrams kyrkböcker fram till 1894-1898, däremot har Ancestry SCB-utdrag för åren 1920-1937.  
Varför Anbytarforum inte har upptaget Södra Vram i sin sockenlista för Skåne begriper jag inte.  
Ja, detta var bar lite kompletterande info om Södra Vram. ”
mvh Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna