ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Information om Efraim/Ephron Rells?  (läst 474 gånger)

2022-11-02, 01:34
läst 474 gånger

Utloggad Jonas Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 00:45
    • Visa profil
Hej!

Jag har en anfader, Anders Efraimsson, som senare i livet tog tjänst som soldat i Dalarna och sedan bildade familj där. Enligt uppgift i Leksands kyrkböcker ska han vara född i Lindesberg 1720 till en Ephraim Rälls och en Karin Andersdotter.

Givet det ovanliga namnet så är jag rätt säker på att han är identisk med den Andreas som föds 9 oktober 1720 i Lindesberg till en Ephron Rells och en Katarina Andersdotter. Jag kan dock inte tyda var Ephron sägs bo i födelsenotisen, och har försökt gå igenom församlingen i husförhörslängderna för 1719-1720 utan resultat.

Finns det möjligtvis någon annan som antingen stött på Ephron/Efrain med familj, eller finns det kanske någon forskare som är mer bekant med omgivningen och kan våga sig på en gissning om var han kan tänkas bo? Bifogar ett utklipp från födelsenotisen som kan hittas här: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0001804_00160

Hälsningar,
Jonas

2022-11-02, 22:01
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
I Andreas' dödnotis[1] står att han föddes i Lindesbergs stad. Födelsenotisen[2] skiljer sig från de andra på samma uppslag, och uppslagen runt om: Ephron Rell är "if:", ifrån, någonstans, istället för "i" en ort i socknen. Det verkar som dom är utsocknes. Flera av (alla?) faddrarna är från Lindesbergs stad. 

Och varifrån är föräldrarna då? Ja, se det vet jag inte -- det ser ut som "Drefih": "D":et i början, "f" och "h" är jag hyfsat säker på. Men något vettigt blir det ju inte :(,  så det är inte alls otroligt att jag har fel ...

I Andreas' dödnotis står också att han har kommit till Leksand som 10-åring. Det kan kanske vara läge att kolla om föräldrarna finns där runt 1730? 

-- 

[1] Leksand (W) F:12 (1771-1781) Bild 193 / fol 189r + 189v (AID: v130847.b193.s189, NAD: SE/ULA/10826
[2] Lindesberg (T) CI:4 (1708-1728) Bild 152 (AID: v53502.b152, NAD: SE/ULA/10851
-
mvh /staffan -- BFiles

2022-11-06, 01:21
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det står "Dansich". Han är alltså ifrån Danzig.
Ulf Berggren

2022-11-07, 01:01
Svar #3

Utloggad Jonas Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 00:45
    • Visa profil
Tack till er båda för era svar och er hjälp. Det var en oväntad lösning, Danzig är ju inte direkt inom Lindesbergs närområde. Jag får fundera på hur jag tar mig vidare på det spåret.

I ett första steg får jag dock följa Staffans råd och se om någon av föräldrarna följde med honom till Leksand. En personalia för endera förälder kanske kan ge mer information om Ephrons bakgrund och yrke. Hittills har jag dock bara koll på honom som inflyttad i byn Berg efter giftermålet. Att spåra honom innan kompliceras av att vigselnotisen bara anger hans soldatnamn, men det får nog bli till att scanna igenom hela socknens kommunionslängder i hopp om att hitta honom någonstans och då förhoppningsvis tillsammans med en eller båda föräldrarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna