ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lägga upp ett släktträd  (läst 921 gånger)

2022-11-01, 12:26
läst 921 gånger

Utloggad Jan-Peter Oscarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2023-05-05, 14:15
    • Visa profil
Hej!
Jag heter Jan'-Peter Oscarsson.
Jag betraktar mig som nybörjare när det gäller släktforskning.
Jag har har börjat lägga in namn I ett släktträd med många släktingar.
dessutom i min mobil.
Eftersom en sådan registrering medfört en mycket stor spridning då jag i ett fal lyckats spåra en anfader till år 950 (osäker uppgift).


Vid varje gång som jag besöker mitt träd så har väldigt många anfäder försvunnit.
Då jag gjort ett nytt träd med mig som startnamn och sedan med min mor och far
och sedan vidare med far och mor så blir även detta ett träd med stor spridning.
Hur ska jag göra mitt träd?
Finns något / några program där jag kan lägga in mina anfädrar?
Finns det något färdigtryckt släktträd i pappersform där man kan
Lägga in namn och årtal?


Tacksam för hjälp.


Med vänlig hälsning


Jan-Peter Oscarsson


2022-11-01, 13:08
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2562
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 10:27
    • Visa profil
Hej Jan-Peter,

jag skulle absolut avråda från att lägga upp ett släktträd i en enkel office-fil (dokument, kalkylblad, databas). Det blir svårhanterligt och tidsödande, särskilt om du vill länka ihop poster. Personligen skulle jag inte försöka sköta det i mobilen heller utan på en dator.

Det finns en uppsjö av program för detta, både webbaserade och för installation, både gratis och betalprogram.

Du kan se och läsa om flera av dem här: https://forum.rotter.se/index.php?board=6514.0

Själv använder jag ett gratisprogram som heter Gramps, fungerar för Microsoft, Apple, Linux. Det har, som alla andra, både styrkor och svagheter och till en del handlar det om tycke och smak och vilka behov/krav man har.

2022-11-01, 14:50
Svar #2

Utloggad Jan-Peter Oscarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2023-05-05, 14:15
    • Visa profil



 Stort tack till dig K G Hammarlund för ditt snabba svar.
Jag skall gå in och titta på ditt förslag. Tyvärr har jag inte en dator utan bara en mobil

2022-11-01, 14:55
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2562
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 10:27
    • Visa profil
Här kan du få lite tips om mobilappar:
https://www.rotter.se/nyhetsarkiv/3255-2019/2971-slaktforskning-i-mobilen-6-bra-appar

Det som kan bli trassligt är att man ofta behöver ha flera fönster och program öppna samtidigt när man t ex flyttar över namn och datum från källmaterialet till släktforskningsprogrammet, och personligen tycker jag det är svårare på en mobil. Men visst går det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna