ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Personen finns inte i födelseböckerna där han ska vara född, så jag kommer inte vidare  (läst 1062 gånger)

2022-10-30, 08:19
läst 1062 gånger

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:28
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Hej!
Jag har ett dilemma när jag försöker spåra mina anfäder.

I flera husförhörsböcker står det att min farfars farfar Jonas Jonsson är född i Långlöt 28/4 1799.
Till exempel husförhörslängden för Runsten 1831-1845: (Mitten på sidan, oerhört tydligt och fint skrivet dessutom.)

Men när jag tittar i födelseboken för Långlöt 1794-1860 sid 19 finns det ingen Jonas född det datumet. (Eller alls för övrigt om jag bläddrar i denna födelsebok, och i födelseböckerna i angränsande sockner Långlöt, Runsten, Gärdslösa, Bredsättra runt samma datum.)

Däremot finns det två Jon, födda 28 och 29 april i Långlöt.

Jag har, när jag släktforskade för 10 år sedan, tagit för givet att han helt enkelt vid något tillfälle bytt namnet från Jon till Jonas, och forskat vidare efter denna Jon, född 28/4, i tron att det var rätt.

MEN nyss hittade jag i Långlöts husförhörslängd från 1799-1824 sid 24 att det faktist fanns en Jon, född 28/4 1799 OCH en dräng(?) Jonas på samma adress, också född 28/4 1799. Dvs de kan inte vara samma person och jag därför forskat vidare under felaktiga premisser.

Hur spårar jag nu vidare efter min farfars farfar Jonas? Jag har dålig koll på vad "dr." står för, och hur spåra.

(Jag kan också inte tyda texten som anger när Jonas med familj flyttade ut från Runsten, varken ort eller årtal, för att kanske kunna hitta fler spår där - men jag antar att det hör hemma under ett annat forumkaptiel... Dessutom verkar kyrkoboken från Långlöt med husförhör 1824-1831 saknas - i alla fall i digitaliserat format...  :-X)

2022-10-30, 09:44
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:33
    • Visa profil
Jon född 28 april var ju son till Anders Persson, så han måste haft namnet Jon Andersson. Det är den "sonen Jon" som finns överstruken i Långlöt AI/1 sid 24. Överstrykningen indikerar en flytt, och sannolikt är det han som sedan kommer tillbaka till föräldrarna och då skrivs som Jonas.

Jon född 29 april är son till Jon Olofsson, alltså Jonsson. Det är förmodligen den personen du ska söka. Du hittar honom i Långlöt AI/1 sid 22 (högersidan): "sonen Jon" överstruket med kraftigt streck och födelsedatum 29/4 1799 tydligt läsbart.

Jonas Jonsson finns i Långlöt AI/2, flyttar runt mellan Björkerum (sid 2), Himmelsberga (sid 39), Folkeslunda (sid 16) och gör en sväng till Räpplinge innan han är tillbaka i Björkerum med hustru och son Olaus på sid 3.

Svårigheten blir att följa honom 1824-31 eftersom den husförhörslängden saknas (även den fysiska volymen saknas i Riksarkivets förteckning så sannolikt är den förstörd eller försvunnen).

Jon och Jonas är i princip utbytbara, så Jon Jonsson och Jonas Jonsson kan mycket väl vara samma person.

"dr." står för "dräng", vilket inte nödvändigtvis betyder att han hade tjänst som dräng utan en vanlig beteckning på yngre ogift man.

Siffror blir ofta felskrivna vid överföring mellan böcker, så 29 kan någon gång skrivits som 28 och sedan har det följt med.


2022-10-30, 12:24
Svar #2

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:28
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Hej GK!
Tack för detta, inte bara snabba utan även fina, utförliga och välbeskrivande svar!
Jag har missat att han även bott i Folkeslunda. :)

Då har jag kanske trots allt inte tänkt alltför fel, och fortsätter forska utefter din teori. :)
Du har verkligen hjälpt mig på traven här! Knepigt det där med att datumet ändrats.

Nu ska jag försöka spåra vidare efter fadern Jon Olofsson. Inga husförhörslängder verkar dock finnas före 1799. För att tyda födelseboken (Långlöt CI/2 sid 596H) får jag väl lägga ett nytt inlägg på rätt avdelning i forumet då jag inte kan tyda moderns namn.

STORT tack för hjälpen!!!

2022-10-30, 12:50
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:33
    • Visa profil

2022-10-30, 13:26
Svar #4

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:33
    • Visa profil
Jon Olofsson: "den 23 Maii döptes Olof Jonssons och dess hustrus Barn ifrån Långlöt, som föddes den 22 dito och i dopet Jon kallad" (Långlöt CI/2 sid 596).
Brita Olofsdotter ska enligt AI/2 vara född 1766, men jag kan inte hitta henne i Långlöts födelsebok detta år. Möjligen kan det vara Brita, född 28 juli 1766 som dotter till Olof Jönsson och Marje Simonsdotter i Spjuterum, Runsten (Runsten CI/1 sid 294). Långlöt var ju annexförsamling till Runsten, så de låg nästgårds.

2022-10-31, 10:05
Svar #5

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5405
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:09
    • Visa profil
Se mitt svar under läshjälp i Runsten. Brita Olsdr  i Lindby, Gärdslösa. Vb 1793 7/7 C:2 s 245 gift med bonden Jon Olofsson fr Långlöt.

2022-11-04, 20:06
Svar #6

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:28
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Jon Olofsson: "den 23 Maii döptes Olof Jonssons och dess hustrus Barn ifrån Långlöt, som föddes den 22 dito och i dopet Jon kallad" (Långlöt CI/2 sid 596).

Står det verkligen hustru Barn? Vilket kostigt namn... Nu kan jag inte läsa det, men det ser ut som lite andra tecken?

2022-11-04, 20:24
Svar #7

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Det står så som KG Hammarlund skriver.
Barnet heter Jon. Texten inleds
Festo Ascensionis Chri. eller d 23 Maii
döptes Olof Jonßons och dess hustrus Barn
ifrån Långlöt.... Jon kallat
Ascensionis Christi - Kristi Himmelsfärds dag

2022-11-04, 20:34
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Förtydligande: Hustruns namn står inte. "Barn" är alltså inget namn även om det skrivs med stor bokstav. Observera genetiv-s på "Jonssons" och "hustrus".

(F.ö. är det s. 597.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-11-05, 16:08
Svar #9

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:28
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Tack ska ni ha allihop! Jag har fått mycket ny inspiration för både släktforskningen och hur gå vidare tack vare er.

Hur släktforskar man på "vanligt" folk (som min släkt, som alla är bönder) som är födda före och runt sekelskiftet 1700?

2022-11-05, 16:31
Svar #10

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hur släktforskar man på "vanligt" folk (som min släkt, som alla är bönder) som är födda före och runt sekelskiftet 1700?

Det är inte helt lätt. Så tidigt är husförhörslängder, om de alls finns, ofta väldigt summariska. Uppgift om födelsedatum (utöver år), födelseförsamling, flyttningar osv finns inte alltid noterade.
Mantalslängder kan ibland ge information, men många gånger anger de bara namnen på de skattskyldiga bönderna - hustrur och barn saknas. Förutsatt att man har några data att utgå från kan det också gå att hämta information från bouppteckningar.

Om du har stora delar av din släkt på Öland och i Kalmar län skulle du kunna ha hjälp av de sökbara register som tagits fram av PLF Oskarshamn (omfattar också delar av Blekinge, Kronobergs, Jönköpings och Östergötlands län(. Då kan du söka i födelse-, vigsel och dödböcker och med lite tur hitta föräldrar och syskon. Kan beställas från http://www.plfoskarshamn.se

2022-11-05, 16:45
Svar #11

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:28
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Hur släktforskar man på "vanligt" folk (som min släkt, som alla är bönder) som är födda före och runt sekelskiftet 1700?

Mantalslängder kan ibland ge information, men många gånger anger de bara namnen på de skattskyldiga bönderna - hustrur och barn saknas.
Var hittar jag mantalslängder? Jag finner dem inte på riksarkivet.se

Om du har stora delar av din släkt på Öland och i Kalmar län skulle du kunna ha hjälp av de sökbara register som tagits fram av PLF Oskarshamn (omfattar också delar av Blekinge, Kronobergs, Jönköpings och Östergötlands län(. Då kan du söka i födelse-, vigsel och dödböcker och med lite tur hitta föräldrar och syskon. Kan beställas från http://www.plfoskarshamn.se
Japp, hela min släkt (på fars sida) kommer från (ett ganska begränsat område på) Öland, så långt jag kunnat forska (början av 1700-talet). Så detta är mycket intressant. Stort tack för tipset.

2022-11-05, 16:51
Svar #12

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:33
    • Visa profil

2022-11-06, 15:24
Svar #13

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:28
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna