ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elisabeth Nilsdotter Malesta i Kolbäck sn i dombok år 1605  (läst 304 gånger)

2022-10-26, 17:38
läst 304 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hej,

jag letar efter ett dombrev som ska finnas i en dombok för 1605. I den domboken står det att Elisabeth Nilsdotter hade sålt sin arvedel i ett hemman i byn Svensbyn i Piteå socken till Lars Larsson i detsamma Svensbyn. Lars var gift med en kvinna NN Tomasdotter. NN Tomasdotter var syster till Nils Tomasson, Elisabeths pappa. Elisabeth hade således sålt sin arvedel till fasterns make Lars Larsson. (Se skärmdump.)

Elisabeth själv var gift med Nils Persson i Maltesa i Kolbäcks socken.

Var hittar jag domboken? Eller dombrevet?

Jag har hittat fram till Snevringe härads dombok 1605 men där endast hittat Elisabeths make Nils involverade i en sak mot Mårten Byggiare/Byggare (se skärmdump).

Jag har letat igenom Advokatfiskalens domböcker för Norrbotten, Västerbotten, Gälveborg, Uppsala och Södermanland, men inte hittat domboken det ska gälla.

Kan någon hjälpa mig? Var hittar jag dombrevet/domboken det gäller?

Med vänlig hälsning,
Desirée G.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna