ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Möllor i Malmö 1794  (läst 300 gånger)

2001-06-09, 16:05
läst 300 gånger

Gullmaj Sandberg

Hej!  Undrar om det finns någon som har forskat på möllor i Malmö på 1790 talet. Jag har en ana Rasmus Hansson f 1765 03 24 i V. Vemmerlöf och ansökte om burskap 1794 12 08.Han bodde då på Östra Förstaden i Malmö och var möllare. Min fråga är vilken mölla som var hans?  
Hälsningar
Gullmaj

2001-06-19, 21:30
Svar #1

Karl-Erik Alm (Kea)

Hej Gullmaj !
 
Källa: Malmö Stadsarkiv
Enligt mantalslängder i Borgerskapets arkiv i Malmö Volymer GIIIca:6,7 och 8 står Rasmus Hansson upptagen på Östra förstaden N:o 23 under åren 1795-1803, från 1804- är det Måns Nilsson.
 
Här följer några uppgifter så att Du kan lokalisera Dig var detta N:o 23 var beläget.
 
Östra Förstaden N:o 23,
Östra Förstaden Stadsäga N:o 68,
Kvarter N:o 26 Värnhem,
Östervärnsgatan 2-10,
Sallerupsvägen 2,
Lundavägen 1-11,
Vårgatan 1-5.
 
Där finns litteratur på Stadsarkivet i Malmö om Möllor i Malmö. Att här redogöra för sådan forskning är omöjligt.
Om det finns tillfälle att besöka Stadsarkivet, så gör det, det är en guldgruva.
 
Mvh/Karl-Erik

2001-06-20, 20:09
Svar #2

Gullmaj Sandberg

Tack snälla Karl-Erik. Om du visste vad glad jag blev för ditt medelande. Jag skall besöka Stadsarkivet och gräva i guldgruvan.
MvH
Gullmaj

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna