ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborgs stads mantalslängder?  (läst 1073 gånger)

2022-10-24, 18:26
läst 1073 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Den 3 december 1759 dog kyparen Friedrich Hintz' käresta Sara Ericsdotter i Majorna, Örgryte (O). Den 1 november 1762 gifte han sig ibid med Anna Ericsdotter i Maijevik (Majviken). Jag har lusläst mtl för Örgryte och första gången Hintz noterats är för 1762, där han står som tunnbindargesäll hos Jacob Cahmans sillsalteri i Majviken. Detta är märkligt eftersom han hunnit göra Sara Ericsdotter, som dog i barnsbörd, gravid redan första kvartalet 1759. Dessutom verkar det som han var känd i Majorna redan samma år; med referensen till att Sara Eriksdotter hade varit hans kärasta. Vad jag förstår upptog Örgryte dagens Göteborg. Då jag vet att det även fanns sillsalterier inne i staden, letar jag efter befintliga mantalslängder men inte hittat några. Det går nämligen inte att söka på Göteborg via Digitala forskarsalen. Mina frågor: finns det  några, var ska jag leta och hur långt längs kusten sträckte sig Örgryte, i både sydlig och nordlig riktning?
M v h, C.C.L.

2022-10-24, 18:44
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Göteborgs stad grundades visserligen på område som tillhörde Örgryte socken, men stadsområdet utbröts då ur Örgryte. Örgryte förblev sedan en socken i Sävedals härad tills den införlivades med staden 1922, men staden hade dock redan innan dess vid olika tillfällen införlivat delar av socknen.

Mer information om Göteborgs församlingshistoria finns i Göteborgs Arkivguide.

Mantalspenning, och därmed mantalslängder, infördes inte i Göteborgs stad förrän 1812.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-10-24, 20:51
Svar #2

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tack Jörgen! Då kan jag i alla fall sluta leta efter Göteborgs stads mantalslängder.
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna