ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fråga kring angivna föräldrar i kykböcker  (läst 1585 gånger)

2022-10-22, 10:08
läst 1585 gånger

Utloggad Carl-Henrik Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 18:45
    • Visa profil
Jag undrar över ifall det kan vara så att angivna föräldrar i kyrkböcker inte alls är de faktiska biologiska föräldrarna, utan ett par som tex inte kunde få egna barn och då också kunde hjälpa en släkting som fött ett oäkta barn?

Jag misstänker detta som troligt i ett fall där ett barn som i födelseboken har ett par angivna som föräldrar, men där barnet i husförhörsboken är antecknat under en under födelseåret tillfälligt inflyttad lillasyster till kvinnan i hushållet. Samt att barnet där inte står antecknat  med förledet "Barn" till hushållet (som brukligt i födelseboken) utan endast med namn och födelseår.

De angivna föräldrarna har själva inte heller fått några egna barn på mer än tio års tid. Kanske oförmögna att få egna barn.

Se bifogad fil, rad 5 Ruth Elisabeth

2022-10-22, 10:47
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2543
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:22
    • Visa profil
Om jag förstår dig rätt skulle Christoffer Forsberg och Elisabet Karolina Carlberg stå som föräldrar till Ruth Elisabeth i hennes födelsenotis? Har du en källhänvisning? Jag kan inte hitta henne omkring angivet datum 1899-11-19 i födelseboken.
Utifrån hfl verkar det rimligare att Ruth Elisabeth är dotter till Clara Ulrika.

TILLÄGG: jag ser att Christoffer och Elisabet faktiskt står som föräldrar i SCBs utdrag ur födelseboken. I Skellefteå AIIa/11 sid 248 står Ruth Elisabeth med ett "d" för dotter under de "officiella" föräldrarna, Klara Ulrika som utflyttad till Umeå.

Utifrån detta går det knappast att dra några säkra slutsatser, men jag har aldrig stött på att det i födelseböcker angetts "fel" föräldrar och det är nog ytterst ovanligt. Elisabets ålder, 37 när Ruth Elisabet föddes, är ju på inget sätt extremt hög.

2022-10-22, 10:52
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är inget märkligt med de noteringarna i husförhörslängden.

Svägerskan Klara Ulrika har flyttat in (från uppslag 94 i samma bok) under Rut Elisabets födelseår. Och om hon flyttat in innan födelsen, så skrivs hon in först, och sedan skrivs Ruth Elisabeth in efteråt, d.v.s. under Klara Ulrika. Att prästen inte har skrivit "d." framför namnet är inget att fästa sig vid; husförhörslängder vimlar av fel.

I nästa bok (AIIa:11, uppsl. 248) står Rut Elisabet som dotter till Kristoffer och Elisabet Karolina, och Klara Ulrika står några rader längre ned.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-10-22, 11:22
Svar #3

Utloggad Carl-Henrik Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 18:45
    • Visa profil
Det är inget märkligt med de noteringarna i husförhörslängden.

Svägerskan Klara Ulrika har flyttat in (från uppslag 94 i samma bok) under Rut Elisabets födelseår. Och om hon flyttat in innan födelsen, så skrivs hon in först, och sedan skrivs Ruth Elisabeth in efteråt, d.v.s. under Klara Ulrika. Att prästen inte har skrivit "d." framför namnet är inget att fästa sig vid; husförhörslängder vimlar av fel.

I nästa bok (AIIa:11, uppsl. 248) står Rut Elisabet står som dotter till Kristoffer och Elisabet Karolina, och Klara Ulrika står några rader längre ned.

Tack för svar men tyvärr så tycker jag att det inte tillför så mycket eftersom jag inte har ifrågasatt att makarna Forsberg själva har velat anges som Ruths biologiska föräldrar, tvärt om. I alla hittills funna arkivanteckningar förutom i den bok jag bifogat bil på, så anges de som föräldrar till Ruth.

Min fråga gällde ifall det är känt att det har förekommit att andra än biologiska föräldrar har kunnat antecknas som föräldrar i i födelseböcker?
Egentligen så borde det väl inte ha varit några som helst problem att i kyrkböckerna ta på sig föräldraskapet  för ett barn som har fötts i ens hem men fötts av en annan kvinna, som i detta fall skulle kunna vara lillasystern Klara Ulrika?
Hur ska prästen veta vem som är den egentliga modern och fadern?
Att makarna Forsberg varken tidigare eller senare heller har fått några egna barn, talar ju i alla fall inte emot min teori.
 

2022-10-22, 11:30
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Egentligen så borde det väl inte ha varit några som helst problem att i kyrkböckerna ta på sig föräldraskapet för ett barn som har fötts i ens hem men fötts av en annan kvinna, som i detta fall skulle kunna vara lillasystern Klara Ulrika?
Hur ska prästen veta vem som är den egentliga modern och fadern?

Att i en småstad kunna påstå att det är systern som är moder till barnet, utan att någon får veta sanningen, är självklart helt omöjligt - om inte båda kvinnorna håller sig inomhus utan att träffa några gäster under graviditeten, alternativt är bortresta.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-10-22, 11:31
Svar #5

Utloggad Carl-Henrik Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 18:45
    • Visa profil
Här finns uppgiften i födelseboken om att makarna Forsberg är antecknade som föräldrar till Ruth
Swedish Church Records Archive; Johanneshov, Sweden; Sweden, Indexed Birth Records, 1880-1920; GID Number: 1858.127.800; Roll/Fiche Number: CO0416; Volume: SCB; Year Range: 1898-1920

2022-10-22, 11:41
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Du använder alltså Ancestry. "Volume: SCB" betyder att det är SCB-utdraget (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0030512_00565), som KG också hänvisar till i sitt tillägg.

Men SCB-utdraget är ingen födelsebok, utan endast en befolkningsstatistisk handling som innehåller avskrifter av vissa uppgifter ur den riktiga kyrkoboken.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-10-22, 11:53
Svar #7

Utloggad Carl-Henrik Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 18:45
    • Visa profil

Att i en småstad kunna påstå att det systern som är moder till barnet är självklart helt omöjligt - om inte båda kvinnorna håller sig inomhus utan att träffa några gäster under graviditeten, alternativt är bortresta.

Det kan jag till viss del hålla med om men nu var ju inte Skellefteå någon "småstad" direkt och då familjen hade anledning att vårda sitt "rykte" så tänker jag att det inte alls vore omöjligt att dölja en graviditet. Det är ju ändå en relativt kort tid som det skulle vara nödvändigt att med stora kläder, eller genom vistelse i hemmet dölja en graviditet.
Vi får se om andra kan svara på om det finns tecken på att andra än biologiska föräldrapar kan vara inskrivna i församlingsarkiven som föräldrar till ett barn.

2022-10-22, 12:05
Svar #8

Utloggad Carl-Henrik Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 18:45
    • Visa profil
Om jag förstår dig rätt skulle Christoffer Forsberg och Elisabet Karolina Carlberg stå som föräldrar till Ruth Elisabeth i hennes födelsenotis? Har du en källhänvisning? Jag kan inte hitta henne omkring angivet datum 1899-11-19 i födelseboken.
Utifrån hfl verkar det rimligare att Ruth Elisabeth är dotter till Clara Ulrika.

TILLÄGG: jag ser att Christoffer och Elisabet faktiskt står som föräldrar i SCBs utdrag ur födelseboken. I Skellefteå AIIa/11 sid 248 står Ruth Elisabeth med ett "d" för dotter under de "officiella" föräldrarna, Klara Ulrika som utflyttad till Umeå.

Utifrån detta går det knappast att dra några säkra slutsatser, men jag har aldrig stött på att det i födelseböcker angetts "fel" föräldrar och det är nog ytterst ovanligt. Elisabets ålder, 37 när Ruth Elisabet föddes, är ju på inget sätt extremt hög.

Tack för dina kommentarer. Jag tolkar dig som att du också anser att arkivuppgifterna till viss del pekar åt olika håll och att det inte är omöjligt men mycket ovanligt att "fel" föräldrar står antecknade i födelseboken, eller som i detta fall i SCBs utdrag ur födelseboken.
Vi får se om någon mer har erfarenhet eller kunskapper om detta.

2022-10-22, 12:23
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om du frågar om alla föräldrar i kyrkoböckerna är 100 % korrekta, så är naturligtvis svaret nej. Det visar inte minst resultat av DNA-tester. Och det har förekommit att en mor rest iväg till okänd ort med en ung dotter som väntar ett "oäkta" barn, och sedan kommit tillbaka med ett "syskon" till den egentliga modern.

Men vad som har skett i andra fall är ju helt ointressant när det gäller att fastställa hur det ligger till i det här fallet. Och man kan ju inte heller bygga sin släktforskning på vad som är teoretiskt möjligt. Man måste ju hålla sig till kända fakta. Annars kan ju tomten vara far till alla barnen... :)

I det här fallet finns absolut inget misstänkt i kyrkoboksnoteringarna. Att makarna inte fått fler barn kan ju bero på missfall eller andra medicinska orsaker. Har du kollat i födelseboken om de fått dödfödda barn? Har du hört några berättelser i släkten om att det ligger till som du misstänker?

Annars får du väl försöka hitta släktingar till den officielle fadern och fråga om de är intresserade av DNA-test.

F.ö. hade Skellefteå stad 1.279 invånare år 1900. Det kallar åtminstone jag en småstad...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-10-22, 14:01
Svar #10

Utloggad Carl-Henrik Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 18:45
    • Visa profil
Om du frågar om alla föräldrar i kyrkoböckerna är 100 % korrekta, så är naturligtvis svaret nej. Det visar inte minst resultat av DNA-tester. Och det har förekommit att en mor rest iväg till okänd ort med en ung dotter som väntar ett "oäkta" barn, och sedan kommit tillbaka med ett "syskon" till den egentliga modern.

Men vad som har skett i andra fall är ju helt ointressant när det gäller att fastställa hur det ligger till i det här fallet. Och man kan ju inte heller bygga sin släktforskning på vad som är teoretiskt möjligt. Man måste ju hålla sig till kända fakta. Annars kan ju tomten vara far till alla barnen... :)

I det här fallet finns absolut inget misstänkt i kyrkoboksnoteringarna. Att makarna inte fått fler barn kan ju bero på missfall eller andra medicinska orsaker. Har du kollat i födelseboken om de fått dödfödda barn? Har du hört några berättelser i släkten om att det ligger till som du misstänker?

Annars får du väl försöka hitta släktingar till den officielle fadern och fråga om de är intresserade av DNA-test.

F.ö. hade Skellefteå stad 1.279 invånare år 1900. Det kallar åtminstone jag en småstad...  :)

Tack igen för din återkoppling och dina korrekta synpunkter på att man behöver vara källtrogen när man släktforskar. Detta håller jag helt med om och jag avser inte att bygga upp och försöka fastslå något i min släktforskning som inte är sant. Det var också därför jag frågade er mer erfarna släktforskare om det fanns tidigare erfarenheter om detta. Mer ur ett från tiden allmänt samhällsperspektiv än utifrån det enskilda fallet, som jag tog med för att tydliggöra min tankegång kring möjligheten att det skulle kunna vara så. Jag själv kommer i alla fall att inte helt utesluta att så kan vara fallet i min släkt.

Med tanke på tidens syn på att föda "oäkta" så borde det ha varit en stark vinn-vinn-situation att par som inte kunde få egna barn, tog på sig föräldraskapet för barn till nära släktingar som föddes utan erkända fäder.

Framtida forskning kommer kanske att kunna utvisa detta men om det är tex syskonbarn som man tog på sig föräldraskapet för så kommer ju ändå den ena DNA-linjen att vara densamma som om en av "fosterföräldrarna" varit biologisk förälder.


2022-10-22, 15:21
Svar #11

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2543
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:22
    • Visa profil
När det gäller en DNA-kartläggning (som i detta fall gissningsvis är svår att genomföra i praktiken) är ju en faktor att såväl Klara Ulrika som Elisabet Karolina var fosterdöttrar hos Karl Fredrik Karlberg och Klara Albertina Nygren så var de biologiska systrar? Det verkar kanske mindre sannolikt med tanke på åldersskillnaden, men:

Elisabet (Lisa) Karolinas födelsenotis finns i Skellefteå C/2 sid 220 högersidan, dotter till Gustaf Jakobsson och Mathilda Jakobsdotter i Bjurfors. Jag hittar ingen Klara Ulrika i fb 1874, men väl i Skellefteå AI/13d sid 351. Hon var också dotter till Mathilda Jakobsdotter i Bjurfors.

Intressant nog får båda fosterdöttrarna fosterfaderns efternamn Carlberg vilket inte är självklart. Möjligen finns någon släktförbindelse mellan Fredrik Carlberg eller hans hustru å ena sidan, Mathilda Jakobsdotter å den andra.

Tidens syn på oäkta barn var inte så entydig omkring sekelskiftet 1899/1900, särskilt inte i städerna (småstäder inkluderade). Det var inte självklart stigmatiserande, åtminstone inte bland grannar och släktingar, beroende förstås på samhällsklass. Lärare och präster kunde förstås säga annat.

Om prästen inte alls kände till familjen är det givetvis tänkbart att han helt enkelt antecknade de föräldrar som uppgavs. Grannar och släktingar kände förmodligen till det verkliga förhållandet men brydde sig kanske inte. Att prästen medvetet skulle skrivit in "fel" föräldrar är mindre sannolikt men förstås inte helt omöjligt.

Men som Jörgen påpekat, inget i den familjehistoria som kan utläsas ur här nämnda noteringar utesluter att Christoffer och Elisabet Karolina faktiskt var föräldrar till Ruth Elisabeth. Det finns många tänkbara förklaringar till att de inte fick fler barn, vare sig tidigare eller senare.

2022-10-22, 17:24
Svar #12

Utloggad Carl-Henrik Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 18:45
    • Visa profil
När det gäller en DNA-kartläggning (som i detta fall gissningsvis är svår att genomföra i praktiken) är ju en faktor att såväl Klara Ulrika som Elisabet Karolina var fosterdöttrar hos Karl Fredrik Karlberg och Klara Albertina Nygren så var de biologiska systrar? Det verkar kanske mindre sannolikt med tanke på åldersskillnaden, men:

Elisabet (Lisa) Karolinas födelsenotis finns i Skellefteå C/2 sid 220 högersidan, dotter till Gustaf Jakobsson och Mathilda Jakobsdotter i Bjurfors. Jag hittar ingen Klara Ulrika i fb 1874, men väl i Skellefteå AI/13d sid 351. Hon var också dotter till Mathilda Jakobsdotter i Bjurfors.

Intressant nog får båda fosterdöttrarna fosterfaderns efternamn Carlberg vilket inte är självklart. Möjligen finns någon släktförbindelse mellan Fredrik Carlberg eller hans hustru å ena sidan, Mathilda Jakobsdotter å den andra.

Tidens syn på oäkta barn var inte så entydig omkring sekelskiftet 1899/1900, särskilt inte i städerna (småstäder inkluderade). Det var inte självklart stigmatiserande, åtminstone inte bland grannar och släktingar, beroende förstås på samhällsklass. Lärare och präster kunde förstås säga annat.

Om prästen inte alls kände till familjen är det givetvis tänkbart att han helt enkelt antecknade de föräldrar som uppgavs. Grannar och släktingar kände förmodligen till det verkliga förhållandet men brydde sig kanske inte. Att prästen medvetet skulle skrivit in "fel" föräldrar är mindre sannolikt men förstås inte helt omöjligt.

Men som Jörgen påpekat, inget i den familjehistoria som kan utläsas ur här nämnda noteringar utesluter att Christoffer och Elisabet Karolina faktiskt var föräldrar till Ruth Elisabeth. Det finns många tänkbara förklaringar till att de inte fick fler barn, vare sig tidigare eller senare.

Oj, vad du har tagit dig tid med att sätta dig in i detta! vad glad jag blir. :D
Denna fråga är ett sidospår till den verkliga gåtan, nämligen vilka som var bilogiska föräldrar till min farmor Elisabet som var fosterdotter hos Christoffer och Elisabeth Forsberg och "syster" till Ruth. I hennes födelsebok så är det angivit att båda föräldrarna är "okända" och moderns ålder "omkr 22 år" och att det är den senare fostermodern Elisabet Karolina Forsberg som anmäler födseln till prästen. Jag tänker att det då är högst troligt att hon i alla fall kände till vem modern till Elisabet var. Inte för att jag vill påstå att de hade vana och rutin på hur man skulle göra men omöjligt är det ju inte att de även med nästa barn har tänjt lite sanningen. Det drabbade ju ingen negativt.
Här har jag med hjälp av DNA och en hel del forskning kring detta en trolig biologisk mor till Elisabet.

Är det någon som vill hjälpa mig att tolka resultaten från verktyget WATO kring detta så vore det fantastiskt. Jag vill ju som sagt inte övertolka någon information och bidra till att släktband förvanskas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna