ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När fastnade Hatt-Ligan på bild?  (läst 1005 gånger)

2022-10-18, 20:10
läst 1005 gånger

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Männen har plommonstop på sig men damernas huvudbonader är anmärkningsvärt osmickrande.

Vad i all världen har de på huvudet? Varför har detta foto tagits? Är det en sekt? Efter lite funderande tror jag att kvinnorna har fäst sorgflor på sina respektive hattar och sedan kastat det bakåt över hatten för att deras ansikten ska synas på fotot. Är fotot ett minne av någons begravning?

Jag känner igen en av personerna. Hon ser ganska ung ut och sitter längst till vänster. Hon var född 1898. Kan man göra någon gissning när fotot kan ha varit taget med hjälp av kläderna?

2022-10-18, 21:28
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15325
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:45
    • Visa profil
Vad jag  minns hängde sorgfloret fram över  ansiktet till dess begravningen var över.
Först då lades det bakåt över hatten.

2022-10-19, 20:22
Svar #2

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Aha, tack!
Det var begravning i alla fall. Jag har aldrig sett sorg-floor på riktigt.
När tror du det kan ha varit?
Ann-Christine

2022-10-19, 20:49
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!


Jag skulle med hjälp av hattarna säga kring 1920. Bäst vore om man kunde se klänningarnas längd också.
Ann-Mari Bäckman

2022-10-20, 10:35
Svar #4

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
1920-talet! Så intressant, jag ska forska omkring 1920-talet och försöka lista ut vem som kan ha dött däromkring. Jag har ju namn på en person i alla fall och hon bör ju på något sätt ha anknytning till en person
 som dött då, annars skulle hon knappast varit med på fotot. Det var främst de knasiga hattarna och allvarliga minerna hos framför allt männen som fångade mitt intresse när det här fotot dök upp. Det här ska bli spännande och tack så mycket för hjälpen.
Var det någon särskild detalj i hattarna som gjorde att bedömningen hamnade på 1920?
Ann-Christine

2022-10-21, 15:11
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, de är som små pottor! Jag ska se om jag finner något foto på en sådan!
Ann-Mari Bäckman

2022-10-23, 11:41
Svar #6

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Hej
Det har varit intressant att få veta att sorgflor även kunde bäras bakåtlagt, jag har aldrig sett något sådant, eller hört om det. På bilden ser hattarna bara tjocka ut. Dessutom är det väldigt intressant att lära sig lite mer om hattar. Folk hade ju ofta hatt förr. Att tidsepok kan utläsas. Hattar visar väl även social status kanske? Jag har aldrig tänkt på att man av en hatt kan utläsa saker och kombinera det med annan kunskap.
// Ann-Christine A

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna