ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Svensson i Guttamåla  (läst 700 gånger)

2022-10-18, 17:32
läst 700 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej är det någon som har koll på släktskapet mellan Botill Andersdotter och övriga instämda i ett ärende (13) vårtinget 1736

"Pål Yggesson i Jacobstorp låtit instämma framlidne Olof Gummessons arvingar i Jacobstorp, Carl Åkesson i Stickeboda, Håkan Månsson i Gunnetorp, Holger Holgersson i Tving, Olof Svensson i Guttamåla, Karin Andersdotter i Berg beträffande det de förskingrat kvarlåtenskapen efter Olof Gummesson att dess efterlämnade änka Botil Andersdotter, som nu med svårmodiga tankar skall vara besvärad, icke det ringaste till underhåll och skötsel övrigt har"


Botil Andersdotter var dotter till Anders Persson i Jacobstorp och först gift med Anders Jönsson och som änka gifte hon sig med Olof Gummesson.
Pål Yggesson var gift med Botils och Anders dotter Ingegerd Andersdotter, död 1721.

Olof Svensson gifter sig, omkring 1711 med Karin Jonsdotter, dotter till Jon Nilsson, Guttamåla.
Jon kommer till Guttamåla runt 1703 enligt mantalslängd. Dottern Karin bör vara född runt 1695. Jon står som änkling 1711 och gifter om sig med Sophia Johansdotter.
Vem Jon var gift med tidigare har jag inte hittat några uppgifter på och inte heller varifrån Olof Svensson eller Jon Nilsson kommer.


Hur ser släktskapet ut mellan Olof Gummesson/Botil Andersdotter och Olof Svensson i Guttamåla. Tacksam om någon har mer uppgifter

Mvh

Claes




2022-10-18, 22:03
Svar #1

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej igen
jag hittade via Olofs och Karins dotter Marias dopnotis att Maria, Måns Carlssons i Bråstorp som bar barnet

Via Mantalslängderna för Bråstorp så fann jag Måns Carlsson och Carl Jönsson på 17 Bråstorp.
För Carl Jönsson så finns bouppteckning, 1716. Arkiv Digital: Medelstad häradsrätt (K) FII:1  (1699-1731) Bild 41 Sida : 47 eller43
Måns Carlsson är klart o tydligt hans son. " såsom sonen Måns Carlsson i Bråstorp och Olof Svensson Guttamåla, Gumme Svensson i Tving Anders Pålsson i Bråstorp på sin hustrus vägnar". 
Är det endast Måns som är son och de övriga å sina hustrus vägnar. I så fall stämmer det inte att Olof Svensson var gift med Karin Jonsdotter????
Texten fortsätter med "pigan Karin Svensdotter som var salig Carl Jönssons dotter dotter och blev hennes förmyndare Olof Svensson i Guttamåla som var hennes broder????"
Texten är svårtydd. Kan det vara så att Måns har en syster som var gift med en Sven??? Karin, Olof och Gumme skulle kunna vara syskon då?
Skulle Anders Pålsson vara gift med en syster till Måns???

Senare i texten efter värdering av gården så nämns gossen Per Nilsson 6 1/2 år, men hittar ingen relation, men han ärver om jag tolkar det rätt.

Hoppas att någon kan hjälpa mig läsa ut släktskapet


Mvh
Claes



2022-10-19, 13:48
Svar #2

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:34
    • Visa profil
Hej!


Bonden Olof Svensson (d. ca 1752) i Guttamåla, Tving var son till bonden i Ågården, Bråstorp 17, Tving och Bäckagården, Tving 18 Sven Gummesson (d. 1718) och en dotter till bonden Karl Jönsson (d. 1716) och Maria (d. 1715) i Tving 69 och Ågården, Bråstorp. En kvalificerad gissning är att Sven Gummessons hustru hette Erengunnel Karlsdotter, eftersom åtminstone fyra av deras barn hade döttrar med namnet Erengunnel.


Jag har antecknat följande barn till Sven Gummesson:
* Gumme Svensson, ca 1678-1746, bonde i Bäckagården, Tving 86 och Ulvsmåla, Tving. G.m. Maria N.N. och Elin Håkansdotter.
* Olof Svensson, d. ca 1752, bonde i Guttamåla. G.m. Karin Jonsdotter.
* Maria Svensdotter, ca 1691-1761. G.m. sockenskomakaren och bonden Anders Pålsson i Ågården, Bråstorp 104.
* Karin Svensdotter, ca 1694-1756. G.m. bonden Sven Jonsson i Långasjö 18, Tving.


Bonden Olof Gummesson (d. 1735) i Jakobstorp, Tving var bror till Sven Gummesson och de var söner till bonden Gumme Olsson i Bäckagården, Tving.
Med andra ord var Olof Gummesson i Jakobstorp farbror till Olof Svensson i Guttamåla.

2022-10-19, 16:58
Svar #3

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Tack Jörgen,


vilka kunskaper du sitter inne med. Djupt imponerad!

Sven Gummesson köper väl Bäckagården eller halva av Anders Jönsson och Botil Andersdotter, om mina anteckningar stämmer.
Så när Anders dör så gifter Svens bror Olof om sig med Anders änka. Anders Jönsson är ju min ana också.
Jag har noterat att det finns en Anders Jönsson i Bråstorp 1679. Anders Jönsson städslar väl Bäckagården runt 1680. Är det samma Anders Jönsson och då kanske bror till Carl Jönsson?

Har du någon uppgift på varifrån Jon Nilsson kom och vem han var gift med före 1711?

Med vänliga hälsningar
Claes


2022-10-21, 09:57
Svar #4

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:34
    • Visa profil
Det var sannolikt Anders Jönsson i Bäckagården, Tving och senare i Jakobstorp, som 1679 bodde i Bråstorp.


Enligt ett mål 11/10 1702 i Medelstads härads dombok verkar Karl Jönsson i Bråstorp haft härstamning från Hillerstorp, Tving: ArkivDigital: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Blekinge län (K) EVIIAABB:25 (1702) Bild: 260


Jag känner inte till Jon Nilssons i Guttamåla ursprung eller vem han tidigare var gift med.
I ett mål 5/2 1722 i Medelstads härads dombok (ArkivDigital: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län (G) EVIIAABA:602 (1722) Bild: 12450 Sida: 1385) står det att Olof Siggesson i Guttamåla och Olof Svensson i Guttamåla var arvingar efter bonden Sven Siggesson (d. 1711) i Gnetteryd, Tving.
Kanske fanns släktskap genom Olof Svenssons svärmor, d.v.s. Jon Nilssons tidigare hustru.

2022-10-21, 15:38
Svar #5

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej o tack Jörgen,


lite i mantalslängderna och det fanns en Jöns i Hillerstorp 1659 och en Jöns Mårtensson 1684 och om jag läser rätt så skulle det vara Carl Jönssons fädernegård som det talas om.
Anders och Carl kan ha varit bröder, men inget bevis finns för det. Anders finns i Bråstorp 1679 och Carl finns där från 1684 i alla fall.

Antagandet om Olof Svenssons släktskap med Siggessons i Guttamåla kan väl stämma. Inte insatt i hur det fungerade på den tiden men får intryck av att man delade upp gården när ett barn "behövde". När Jon dyker upp i mantalslängderna 1703 så är det Jon, Olof och Håkan Siggesson som är upptagna i mantalslängden för Guttamåla. Det var ju Olof Siggesson och Olof Svensson som var arvtagare i det målet. Så då kan det vara troligt att Jon var gift med Olof Siggessons syster.

Djupare än så kommer man väl inte just nu. M a o lite antagande om släktskap.


Med vänliga hälsningar
Claes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna