ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hittar man föräldralösa barn som "placerats" hos andra familjer?  (läst 317 gånger)

2022-10-17, 16:12
läst 317 gånger

Utloggad Micke Valier

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 15:34
    • Visa profil
Min farfarsfarfar Abraham Pettersson avled i Nora (Klocke) i februari 1889. Hustrun var då redan död. Han efterlämnade flera barn som placerades ut på socknen. Det står i kyrkboken att min farfarsfar Alfred placerades hos J. Nordin i Nyland, de övriga hos N. Bodin i Grubbe, hos Frånberg i Folkja och hos N. Nordin i Nyland.
Var kan jag hitta sådana protokoll? Det vill säga själva beslutet om var de hamnade? Jag skulle vilja spåra de mottagande familjerna.

Två mottagande familjer heter Nordin i Nyland. Hur avgjordes var barnen hamnade? Var det alltid auktion, eller kunde de placeras hos släktingar?

2022-10-17, 16:40
Svar #1

Utloggad Ulf Wiklander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 22:09
    • Visa profil
    • noray.se
Hej, detta är inget svar på din fråga, men du hittar familjen i mitt register över Nora på denna adress: http://noray.se/nora_husfk/sida5/h____65f.htm
Hälsningar Ulf Wiklander

2022-10-17, 17:24
Svar #2

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2526
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:09
    • Visa profil
Sådana ärenden bör ha hanterats av fattigvårdsstyrelsen i Nora landskommun. Om detta har protokollförts och protokollen bevarats bör de idag finnas i kommunarkivet i Kramfors. Du kan kontakta dem och fråga: kommunarkivet@kramfors.se

2022-10-18, 12:41
Svar #3

Utloggad Micke Valier

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 15:34
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna