ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brassarp, Skåne?  (läst 715 gånger)

2001-03-12, 14:54
läst 715 gånger

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Jag har funnit en Bengta Andersdotter i min släktforskning som lär ha kommit från Brassarp.
Trots att jag letat bland alla möjliga kartor (inkl lantmäteriets) kan jag inte hitta ngt Brassarp, men namnet låter väl bördigt från Skåne el Halland?
Tacksam för svar om någon vet.
Hälsningar
Elin Ericson

2001-03-12, 16:39
Svar #1

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Elin
 
Kan du vara snäll och skriva i vilken församling som du har läst orten Brassarp. Gärna även vid vilket år. I lantmäteriets ort sökning, så saknas ofta mindre orter, trots att de står utsatta i de största förstoringarna. Om man bara vet en utgångs punkt, så kan man flytta sig runt denna och se om orten ligger i de angränsande socknarna. Året är också av vital betydelse, för en del orter har haft en annan stavning.
Jag hjälper dig gärna när jag får lite mer att arbeta med!
Med Vänliga Hälsningar
Magnus Påhlsson

2001-03-12, 23:28
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Kanske Brösarp socken i Tomelilla kommun i Kristianstads län.

2001-03-13, 09:41
Svar #3

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Hej!
Tack för snabba svar.
Jag har hittat Bengta Andersdtr (Anderson)på www.familysearch.org. Hon var andra hustru till min farfars farfars mormors mormors systers make. Det står: Född 12.4 1853 Brassarp, Sweden. Död 25.9 1885 Richmond, Cache, Utah. Begravd 27.9 1885 Richmond, Cache, Utah.  
Bengtas far: Anders Olson född omkr 1827 Brassarp. Mor Anna Bodelson född omkr 1831 Brassarp.  
Skall försöka kolla lite på Brösarp, problemet är bara att jag inte vet säkert vilket landskap hon kom ifrån.  
På emigrations-listan från LDS Scandinavian Mission 1854-1868 finns en Bengta Andersson från Skåne, som är 18 år när hon utvandrar 1864, men där stämmer ju inte åldern.
Tacksam för ytterligare reaktioner!
Hälsningar
Elin Ericson

2001-03-13, 10:38
Svar #4

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Elin!
Då är det inte konstigt att det är svårt att placera orten. De som skrev in uppgifterna i denna databas, kunde inte svenska och därför finns det många felskrivningar. En gång hittade jag Malmö stavat med z!
Brösarp i fd Kristianstads län är nog den ort som ligger närmast, men det finns ett Bösarp utanför Trelleborg (M-län), och sen finns det Hassle-Bösarp utanför Skurup (M-län), som ofta förkortats HBösarp eller bara Bösarp. Jag skall titta i Hassle-Bösarp nästa gång jag är på biblioteket här i Malmö. Jag håller med dig om att namnet påminner om någon ort i södra Sverige, undra om det finns något i södra småland som annars kan passa?
Lycka till i dinna efterforskningar, så skriver jag om jag hittar något av intresse.
Magnus Påhlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna