ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Länsman Börge Brask  (läst 630 gånger)

2022-10-10, 16:36
läst 630 gånger

Utloggad Bengt Åhlén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-02-13, 13:14
    • Visa profil
Från tidigare inlägg finns följande att läsa:
”Ur boken Dalbor av Anders Edestam, sid 60 ff:
Vid slutet av 1600-talet bodde på gården Äng i Dals-Eds socken invid Lilla Le kronones länsman Börje Brask och hans hustru Anna Blomberg.”
Min ana Länsmannen skall senare (ca:1706) blivit mördad. Jag undrar nu om det finns någon som kan hjälpa mig att söka efter notat från rättsliga efterspel eller andra informationskällor om Börge.
Jag undrar också om någon har teorier kring eventuellt släktskap med andra som bär namnet Brask i t.ex. närbelägna Ekenäs eller Breviken.
Med vänlig hälsning, Bengt.

2022-10-21, 09:34
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Kollar man i mantalslängderna är det en Börje där 1704 och även 1705, men då skattar han inte själv utan bara för hustrun och en dräng. Året efter är det änkan Anna som står för gården Äng. Det ligger alltså nära till hands att han var sjuk (möjligen skadad) redan när 1705 års mantalslängd skrev, som var 23 feb det året. När mantalslängden för 1706 skrevs, som också var 23 feb, så var han död. Kollar man sedan lite i domböckerna, så står det så här i början av vintertinget 1705:
Citera
Tå förstonne uplästes den fullmacht
som Landzhöffdingen högwällborne
Hr. David Macklier gifwet till Lars Malm-
bergh att wara Ländzman uthi Widbo hä-
radt öfwer Edz giäld medh Wårwijk och Tor-
skogz sochner i Börgie Braskz ställe, Dat:
Giöteborgh den 4 Maji 1704, hwar på han
och sin Ländzmans Edh medh hand å Lag-
bokenne aflade.
(v280314.b210.s35)
 
Med andra ord fick Börje Brask avsked från tjänsten som länsman, varför anges ej men det bestämdes i god tid innan han dog. Även detta tyder på att Brask var sjuk, eller åtminstone gammal.
 
Sedan har jag gått igenom de extraordinarie tingen för 1705 och 1706 och inget handlade om mordet på en före detta länsman. Jag vill ju tro att en sådan sak skulle tas upp i ett eget ting men om det skett precis före ett ordinarie ting skulle det kanske tagits upp i det. Jag har inte gått igenom de ordinarie tingsprotokollen men det kan man göra om man vill vara säker.
 
Med andra ord, jag ser inget som tyder på att Börje Brask blev mördad. Förmodligen dog han en vanlig död i sjukdom eller ålderdom.

2022-10-25, 14:15
Svar #2

Utloggad Bengt Åhlén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-02-13, 13:14
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket Kalle. Vad spännande att han kan ha varit sjuk/skadad innan han lämnade sin tjänst och dog. Man undrar ju då var uppgifterna om att han mördats kommer ifrån. Hur hittar jag de ordinarie tingsprotokollen? Du får gärna bidra med tipps till en nybörjare var jag skulle kunna hitta ytterligare information om Börje Brask.

2022-10-27, 14:02
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Tingsprotokollen finns nog bara scannade hos Arkiv Digital, du kommer rätt med den där raden bokstäver och siffror som jag skrev in under rutan med tingsnotisen ovan, man skriver in det på Arkiv Digital. Eller så kan jag göra en länk som du kan klicka på:
https://app.arkivdigital.se/volume/v280314?image=210&page=35
Men det kräver att du har abonnemang hos AD. Via den länken kommer du till protokollen för Dalslands härader 1705 men det är ju bara att backa och leta runt lite så hittar du de andra åren.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna