ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Persson och Olsson i Ramsele  (läst 275 gånger)

2022-10-09, 17:03
läst 275 gånger

Utloggad Lars Tiberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 19:06
    • Visa profil
Olof Teodor Persson var född 1889-11-27 i Edsele (Ramneå). Han gifte sig 1922-12-09 med Anna Margareta född (Persson) 1894-12-18. Under 1920-talet fick de tre barn:
- Haidy Margareta, född 1923-03-01 i Ramsele
- Astrid Eivor Viola, född 1924-04-02 i Ramsele, och
- Sven Teodor Engelbrekt, född 1927-12-27 i Fjällsjö.


Inom några år har alla tre syskonen efternamnet Olsson. Vet någon när och av vilken anledning de inte behåller föräldrarnas efternamn?


Ett dopvittne vid Sven Teodors dop var undersköterskan Signe Olsson. Kan det vara en ledtråd? Verkar inte troligt.

2022-10-09, 23:30
Svar #1

Utloggad Monika Palmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:03
    • Visa profil
Hej
De följer ju regeln för patronymikon. Faderns namn Olof blir Olsson. Inget konstigt alls. Min farfarsfar hette Brynte Olsson, hans barn blev Bryntesson och Bryntesdotter (födda kring 1874-1885). Min farfar hette Erik Bryntesson, hans barn, bl a min far hette Eriksson (nu även flickorna). Jag och mina syskon blev också Eriksson, nu blev patronymikon istället ett familjenamn.  Likadant i min morfars och mormors familj men de var så kluriga så pojkarna fick patronymikon:Alfredsson, men flickorna behålla morfars efternamn, Olofsson, eftersom de i alla fall skulle byta namn när de gifte sig! De var först kring 1900-talets början som gift kvinna skulle ta sin mans namn, dessförinnan behöll de sitt födelsenamn= ofta patronymikon . Mvh Monika född Eriksson
meepa_2000

2022-12-08, 18:17
Svar #2

Utloggad Lars Tiberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 19:06
    • Visa profil
Tack för svar! Beklagar min okunnighet. Trodde patronymikon inte förekom in på 1900-talet.


Återkommer dock till familjen Persson/Olsson i Ramsele. En släkting till mig söker sina rötter och har fått en tydlig DNA-matchning med en person som har sitt ursprung i släkten Persson/Olsson i Ramsele. Vidare har min släkting fått en DNA-matchning (dock inte lika stark) med en annan person som också har sina rötter i Ramsele. I det fallet är anfadern antagligen John (Jonas) Viktor Forssén, född 1898-05-08 i Ramsele.

Är det en tillfällighet att båda matchningarna har sitt ursprung i Ramsele? Har dom här två släkterna något samröre? Har det varit något giftemål mellan personer i de olika släkterna?

Bästa hälsningar!  Lars Tiberg








Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna