ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Nilsson 1724  (läst 270 gånger)

2022-10-09, 16:01
läst 270 gånger

Utloggad Tomas Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 18:23
    • Visa profil
Erik Nilsson döps 6/9-1724 och begravs 4/10-1724, allt i Svedje Håsjö. Hans föräldrar är Bonden Nils Andersson (Bark?) och Kerstin Nilsdotter allt enligt Håsjö C1 sid 89.
Jag har funnit uppgifter om en Erik Nilsson Norberg som skall vara född 1724 i Svedje Håsjö (dock 1729 enligt årtalet när han avlider), gift med Ingrid Salomonsdotter. De har åtminstone två barn innan hustrun dör och Norberg gifter sig i Stugun för att avlida 1797 i Strömsnäs.
Mina frågor är:
1: Finns det två Erik Nilsson i Svedje födda 1724?
2: Om inte på fråga 1, Var kommer Norberg från?
3: Har fadern Nils Andersson soldatnamnet Bark som jag tror mig tyda i dödsnotisen för sonen.

Mvh
Tomas

2022-10-11, 13:35
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Hej,
Den Erik som föddes 1724 i Håsjö är det enda barnet infört det året. Vid jämförelse med grannförsamlingen Hällesjö är det uppenbart att även där saknas födda under 1720-talet. En av anledningarna var komminister Hans Klockhoffs försummelse. Orsaken torde vara hans grava alkoholproblem p.g.a. vilka han bland annat slutligen blev avsatt 1728. Emellertid finns luckor i kyrkobokföringen även under hans efterträdare Sellins tid.
Nämnde Erik avled 3 veckor och 3 dagar gammal enligt begravningsnotisen: ”Nils Anderßons barn i Swedje, på wästra sidan och til söder lefwat allenast ...”

Att Nils Andersson hade ytterligare en son Erik [=Norberg] framgår av domböckerna, men också i den senares äldste bror Nils Nilssons bouppteckning (Ragunda tgl FII:2 bou nr 60 [s. 153v]).

2022-10-12, 00:44
Svar #2

Utloggad Tomas Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 18:23
    • Visa profil
KG. Det är bara att tacka och bocka för ett redigt svar.
Jag har dock en del att lära då det gäller handskriftstolkning då jag knappt begriper något i bouppteckningen.
Mvh
Tomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna