ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brita Hemmingsdotters personalia Godegård - Tjällmo  (läst 273 gånger)

2022-10-08, 17:53
läst 273 gånger

Utloggad P-O Leandersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-02-24, 16:28
    • Visa profil
Brita gifte sig med bonden JonPersson, Tybble, Godegårds socken 1730 02 08. De fick tre gemensamma barn och tillsammans med dottern Maja och drängen/mågen Hans Jacobsson flyttade de till Skönnarbo i Tjällmo socken i mars 1755. Det framgår av notering i utflyttningsbok för Godegårds socken. Husförhören hade ännu inte startat i Tjällmo, men i dödboken läser jag att Jon Persson avled 1775  01 22. Vart Brita tog vägen är mera oklart. Det finns en kvinna med samma namn och där visar dödboken att hon avled 1772 11 08 i Hinstorp , Tjällmo socken. Enligt dödboken var hon 83 år vid tidpunkten för dödsfallet vilket borde betyda att hon var född ca 1689. I Hfl från Godegård (Tybble) var min Brita ca 7 år äldre än maken Jon som var född 1704 enligt beräkningar utifrån hans dödsdag- och ålder. Vad jag kan förstå är det Brita Hemmingsdotter från Dråsa f. 1693 10 01 som jag funnit. Jons livskamrat Brita håller sig undan. Någon som känner till förhållandena? POL

2024-01-17, 11:29
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 01:49
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Brita avlider 1772 men hon kallas Persdotter i dödboken.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2024-01-18, 12:04
Svar #2

Utloggad P-O Leandersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-02-24, 16:28
    • Visa profil
Tack! Jag har även fått den informationen från andra släktforskare i Tjällmo m.o. Då har vi en gemensam uppfattning i frågan. Känns bra! POL

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna