ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Måns Jönsson i Brösarp  (läst 287 gånger)

2022-10-08, 10:21
läst 287 gånger

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:41
    • Visa profil
Hej.
Jag behöver hjälp med att hitta en Måns Jönssons liv före sonen Jöns födelse 1758 i Brösarp.
Jag vet att han är född 1715 och son till Jöns Månsson på Brösarp nr 14. Han är gift när sonen föds med en Elna och att de brukar gården Brösarp nr 17 från 1755-56. Och jag vet när de dör (1784 resp. 1790) och har gått igenom bouppteckningarna fram till 1794 utan att ha hittat dem...
Men inget om vem hon är eller var de har bott före 1755 eller om Jöns har några syskon. Jag misstänker att han bott med hustrun i hennes hemsocken och där fått flera barn och att Jöns är den yngste eftersom inga fler barn föds i Brösarp...
Finns det möjligen någon som hittat mer eller kan hjälpa mig vidare vad gäller Elnas födelse och hemsocken?
Jag har kört fast....
Lena Sandell

2022-10-14, 21:17
Svar #1

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:41
    • Visa profil
Hej igen.
I "Bengtemöllas historia" av Sven Persson står att Måns Jönsson brukar Bengtemölla 1754-1755 vilket jag själv sett tidigare i mantalslängden.
I boken står även hustrun Elna angiven som Elna Maltesdotter (f.1716) men någon sådan har jag inte hittat. Tyvärr anges inte källan till uppgiften om hennes namn eller födelseår.
En möllare Mattis Olsson har jag hittat i Kungamöllan omkring 1711, både i en notering i Ravlundas kyrkbok (CI:1 s.86 ) och i Brösarps (CI:1 s. 90)...men det ligger ju en bit ifrån. Dessutom försvinner han därefter i längderna....
Någon som vet mer eller kan hjälpa mig med detta?
Lena Sandell

2022-10-18, 14:42
Svar #2

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:41
    • Visa profil
För ordningens skull och om någon är intresserad!
Hustrun till Möns Jönsson heter mycket riktigt Elna Maltesdotter för äntligen hittade jag makens bouppteckning (AD: Albo häradsrätt FIIa:9 sid 80, bild 376) och kan gå vidare i mitt letande...
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna