ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräldrarna till Paul Svensson Skothorns hustru Ingeborg Persdotter  (läst 386 gånger)

2022-10-04, 11:29
läst 386 gånger

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 15:40
    • Visa profil
Är det någon som vet om eller har funnit belägg för att denna Ingeborg Persdotter skulle kunna vara den Ingeborg som föds i Bokön den 1/12 1726, med föräldrarna Per Jonsson Polack och Abbeluna Jonsdotter?

Vid sin död den 22/12 1789 är den Ingeborg Jonsdotter som var gift med Skothorn 62 år gammal vilket passar in. Ingeborg och Skothorn flyttar till Backaryd från Värperyd 1774 och bor sedan i Bygget. Så geografiskt verkar det också finnas en möjlig koppling

Tacksam för all hjälp jag kan få!
/Michael

2022-10-04, 20:41
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6047
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:02
    • Visa profil
Ingeborg är ett litet mysterium. När hon vigs 1761-06-05 i Ronneby heter hon Ingeborg Persdotter. När barnen föds heter hon också Persdotter. I båtsmanregistret heter hon Persdotter. Den kvinnan som avlider 1789-12-22 har namnet Ingeborg Svensdotter, vilket mycket väl kan vara en felskrivning.
Enligt husf.längderna är hon ca två år äldre än mannen Paul Skothorn. Vet du när och var han är född?
Birgitta B

2022-10-04, 22:13
Svar #2

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 15:40
    • Visa profil
Åh, tack för svar! Jag har tolkat skrivningen "Svensdotter" som en felskrivning! Ja hon är ett litet mysterium men jag sökte bland de kringliggande socknarna för ett par år runt beräknad ålder och då var dottern till Pollack och Abbeluna i stort sett det enda alternativet i slutändan.
Vad gäller Skothorn själv har jag tyvärr inte kommit längre än så - varken något tydligt födelseår eller var han föddes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna