ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gullsby i Sunne  (läst 148 gånger)

2022-10-03, 18:59
läst 148 gånger

Utloggad Magnus Arnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:42
    • Visa profil
En av mina förfäder hette Per Olofsson och var från Gullsby i Sunne socken. Källorna ger motstridiga uppgifter om vilka som var hans föräldrar. Jag tror att jag har rett ut problematiken men vill trots det fråga om någon läsare gjort någon annan tolkning eller hittat uppgifter i källorna som kastar ytterligare ljus över saken.


Det är främst tre ställen i källorna som jag stöder mig på (domboksnotiserna tagna från Almqvists avskrifter)


Fryksdals härads dombok 1698ht99
Uppbjudes 1a ggn: 1/6 i Gullsby (S), Olof Bengtssons i Askerud hustrus Karin Persdotters jord, varav Olofs svåger Jöns Larsson i Borgeby köpt hälften för 16 rd och svågrarna Ingemar Larsson och Olof Olofsson i Gullsby hälften för 18 rd, Ingemar 2/3 därav och Olof 1/3.
 
Fryksdals härads dombok 1727ht179
Efter ansökan av Nils Olofsson i Ulvsby och med samtycke av brodern Per Olofsson i Gullsby och systern Gertrud Olofsdotter och hennes man Bengt Börjesson i Hälleberg utses gode män att utreda och värdera sal Olof Perssons fasta egendom i Hälleberg och hans hustrus Kerstin Persdotters arvejord i Gullsby samt att skifta egendomen mellan arvingarna så att den som ej får tillträda sin lott kan veta vad han bör erhålla i lösen.


Sunne AI:1, husförhörslängd 1708-1717, sid 54, AID v13280.b60.s54
Gullsby
Soldat Olof O. död
dess hustru Kerstin
Sonen Pär
Dotter Britta
hustru Kerstin


Den soldat Olof O som omtalas i husförhörslängden är Olof Olofsson. Per Olofsson står här som son till honom. I domboksnotisen från 1727 anges Per Olofsson vara bror till Nils Olofsson och Gertrud Olofsdotter. På andra ställen i domböckerna framgår tydligt att Gertrud Olofsdotter i Hälleberg var dotter till Olof Persson i Hälleberg (till exempel i dombok 1722ht132). Per Olofsson kan inte ha varit son såväl till Olof Olofsson i Gullsby som Olof Persson i Hälleberg.


Jag tror att Per Olofsson var son till Olof Olofsson i Gullsby och Kerstin. Kerstin nämns utan patronymikon i husförhörslängderna 1708-1717 och 1722-1728. Olof Olofsson skulle i sin tur ha varit son till Olof Persson i Hälleberg. Det innebär att uppgiften i domboken från 1727 skulle vara felaktig, Per var inte bror utan brorson till Nils Olofsson.
Uppgiften i domboken från 1698 skulle då också vara fel. Olof Olofsson var inte svåger till Jöns Larsson, Karin Persdotter och Ingemar Larsson, det var hans far Olof Persson som var svåger till dem.


Jöns Larsson gifte sig 26/12 1680 i Sunne med Annika Persdotter från Gullsby. Hon, liksom den Karin Persdotter som omtalas i domboken 1698 och makan till Ingemar Larsson i Gullsby var barn till Per Nilsson och Helga Ingemarsdotter i Gullsby. Den i domboken 1727 omtalade Kerstin Persdotter var sannolikt ännu en syster.


Ännu en sak, som jag tolkar som ett stöd för min teori, är hur Olof Olofsson uppträder i mantalslängden. Där finns han utan hustru 1690-1694, med hustru 1695. Det kan naturligtvis finnas åtskilliga skäl till att hustrun saknas i mantalslängden fram till 1694, men den troligaste är att han då ännu var ogift och gifte sig först 1694. Han saknas i vigselboken för Sunne, så det är troligt att han gifte sig i någon annan socken. Det talar mot att hans hustru, Kerstin, var dotter till Nils Persson som skulle bli följden av domboken från 1698.


Verkar detta rimligt eller finns det något som pekar i en annan riktning?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna