ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sya Factoriet  (läst 203 gånger)

2022-10-03, 00:18
läst 203 gånger

Utloggad Tommy Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 23:18
    • Visa profil
Hej.
Min ana Ulrica Elisabet Nylander (född 1814-09-09 i Motala) flyttar till Motala 1839. I Inflyttningslängden (Motala (E) AI:14 (1834–1840) Bild 151 / sid 295) står hon skriven på Factoriet. Jag hoppas nån kan ge mig lite information om vad det var för fabrik/bruk. På sidan innan nämns Sya Factoriet och en Demoiselle Hedvig Carolina Sandström. Mycket tacksam för ev. svar.
Mvh
Tommy Gustafsson

Mvh Tommy G

2022-10-03, 09:00
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Faktoriet är väl helt enkelt Motala Mekaniska Verkstad, eller rättare platsen för fabriksområdet mellan Motala ström och kanalen. Verkstaden byggde arbetarbostäder på området, så många människor var skrivna där.
Se t ex https://issuu.com/motalakommun/docs/motala_verkstad_reviderad_2020-10-15.
Ordet faktori kan ha flera betydelser enligt SAOB: handelshus, fabrik för vapen och annan krigsmaterial (Gevärsfaktoriet i Eskilstuna) men också "fabrik för tillverkning av andra varor än krigsmateriel; särsk. om mekanisk verkstad, textilvarufabrik m. m."

Demoiselle Hedvig flyttar från Sya till Faktoriet.

2022-10-03, 10:58
Svar #2

Utloggad Tommy Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 23:18
    • Visa profil
STORT TACK KG för ditt svar.  Intressant länk om Kulturutredingen om Motala Verkstad. Ska nogsamt läsa den.

Än en gång Tack.
Mvh
Tommy Gustafsson
Mvh Tommy G

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna