ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkoherde Birgerus Nicolai i Knista  (läst 320 gånger)

2022-10-01, 23:52
läst 320 gånger

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Är det någon som vet något mera, än som står i herdaminnet, om kyrkoherden Birgerus Nicolai i Knista, död 1612 ? Om hans barn och dessas familjer t ex ? Hade han en son vid namn Nils Börjesson ? Vad vet man om honom ? Kan det ha förekommit en arvstvist omkring 1637, som hamnade i Svea Hovrätt ?
LOE

2022-10-02, 10:07
Svar #1

Utloggad Niklas L Kant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:40
    • Visa profil
Det är väl stamfadern för ätterna Cantersten nr 370 och Canterhielm nr 583. Han hade enligt det nyare herdaminnet en son Nils Börjesson som var befallningsman på Stora Kopparberget.

Vad är det du hittat? Jag har ett visst intresse för denna släkt.

2022-10-02, 17:48
Svar #2

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil

Jag vet ju inte, om jag egentligen har någon förbindelse, men följande är omständigheterna.

I samband med ett mål i Svea Hovrätt den 1 Juni 1636 upplästes en supplik (ej citerad) av en Henrich Zinekler på en Anna Hansdotters, Sal: Daniel Erichssons H:, vägnar, mot en Nils Börjesson, närvarande. Målet sköts upp (assessorn Peder Eriksson Sparre var sjuk och oftast frånvarande under den aktuella perioden, Johan Pontusson dela Gardie var ofta  frånvarande av annan anledning). I januari 1637 omnämndes några brev av min person: ”…anlangande den gäld som min K: Hustru och Hennes syskon så väl som deras fadersyster ha till att kräva S: Herr Börje Nilssons arvingar”. Breven hade skickats in av Sparre. Målet togs inte upp då heller och breven citerades inte - jag har inte heller återfunnit dem.

Det som tilldrog sig mitt intresse är det relativt ovanliga Herr Börje Nilsson. Som en ren spekulation kunde min persons hustru vara syster till nämnda Anna, dotter till en tänkt Hans Börjesson, död.

Det är över tio år sedan jag gjorde dessa fynd och jag fullföljde inte efterforskandet i hovrätten, vilket jag ju kan göra nu.

LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna