ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vågar jag påtala fel?  (läst 1924 gånger)

2022-09-30, 14:53
läst 1924 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eftersom jag har hållit på med att datera gamla Porträttfotografier i Rötters Porträttfynd i många år, så har jag lätt för att datera de gamla korten. Jag vet att det kan vara känsligt att påstå att ett foto på en släkting inte alls kan vara den som de tror att det är. Mycket känsligt! I Släkthistoriskt forum, så har släktforskare fått lägga ut gamla porträtt på släktingar, som är födda på 1790-talet eller tidigare. Så ser jag att ett av korten inte visar en person född då, utan senare.


Då är frågan ska jag hålla tyst eller berätta vad jag ser? Jag har t o m blivit utesluten ur en fb-grupp då jag påtalade att personen på ett foto inte kunde vara född, som var angivet. Inte minst så gör jag folk upprörda, besvikna över att inte det gamla fotot är så gammalt, som de tror! Är det hela världen om man tror att fotot visar en person född på 1700-talet, fast det gör inte det?


När det gäller släktforskningsuppgifter, så är det ju väldigt viktigt att man lägger fram rätta uppgifter, men hur är det med uppgifter till fotografier?
Ann-Mari Bäckman

2022-09-30, 16:48
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Jag förstår din vånda, särskilt då du redan har blivit negativt drabbad av den besvikelse många  känner då deras familjehistoria inte stämde. Har själv påpekat en del fel då det gäller släktrelationer på Ancestry och inte heller fått något större gehör för mina påståenden, som var grundade på kontrollerbara källor. Många verkar vilja tro blint på den släktforskning de redan byggt upp och kan till och med bli arga ifall man motsäger den.

Men som vetenskapligt orienterad och med en stor förkärlek för källkritik har jag ändå en förhoppning om att vi ska komma närmare "sanningen" i vår forskning. Då släktforskning i grunden ändå ska byggas på seriös källforskning är det ju inte fel eller omoralsikt att påpeka att något är felaktigt samt visa hur man kommit fram till det. I alla fall så länge vi gör det med trevlig ton och inte är nedlåtande.

Som du själv säger, det kanske inte är hela världen om någon har ett foto de tror visar en person som levde mycket tidigare än vad den egentligen gjorde, men ifall fotot används i släktforskningssammanhang så sprider det ju i så fall en felaktig bild av historien. Själv tor jag att jag nog därför hade kommenterat det gamla fotot och förklarat att det i alla fall är mycket troligt att fotot inte visar den person de tror det gör. Andra kanske skulle ha gjort annorlunda?

Jag har ju själv ett foto som i släkten påstås visa en dam född 1818 och som avled i slutet av 1800-talet. Så jag delade med mig av det fotot här på forumet för några år sedan (och du kommenterade det) i förhoppning om att få reda på om det verkligen kunde vara den person släkten trodde. Själv misstänkte jag att det nog troligast var en dotter till den påstådda damen. Det vore så klart roligt ifall man hade ett foto på en anmoder född så tidigt men själv känner jag att det inte är meningsfullt att försöka lura mig själv.

VH Klas

2022-09-30, 21:18
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
Blev nyfiken. Är det ngn av bilderna på sidan https://www.rotter.se/senaste-nytt/3810-fler-ansikten-fran-1700-talet du reagerar på? Detta var ju inget svar på din fråga så du behöver inte svara om du inte vill.

2022-10-01, 10:31
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Klas Wallén tack för ditt svar, som kanske gör att jag får mod att i alla fall kommentera fotot! Om man nu kan göra det, alltså kommentera.


Marcus Boman fotot jag avser visar Greta Persdotter född 1798, död 1871.
Ann-Mari Bäckman

2022-10-01, 10:49
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nej, det går inte att kommentera de gamla korten!


 Det jag reagerar på är att kvinnan på fotot, som visar Greta Persdotter, dog 1876, alltså måste fotot vara taget någon gång före det. Jag tycker inte  det stämmer med fotot på kvinnan på fotot. Däremot kan det vara taget i början på 1900-talet!
Ann-Mari Bäckman

2022-10-01, 14:09
Svar #5

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
När jag snabbt tittade på fotografierna på sidan jag länkade till igår så reagerade jag också på den tredje bilden (Greta, Götlunda). Jag har egentligen ingen direkt kunskap om gamla fotografier men känslan är att bilden inte alls hör hemma i gruppen gamla foton med 1700-talsfödda individer. Kan bilden vara från 1900-talet och personen född cirka 1850 plus/minus 30 år till och med?
Så jag håller helt med dig och jag tycker du ska fortsätta kommentera foton på nätet med tanke på att du har ägnat mycket tid åt gamla foton. I några fall gör du väl folk besvikna, i många fall så blir de väl bara glada och tacksamma för kloka synpunkter.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna