Eftersom jag har hållit på med att datera gamla Porträttfotografier i Rötters Porträttfynd i många år, så har jag lätt för att datera de gamla korten. Jag vet att det kan vara känsligt att påstå att ett foto på en släkting inte alls kan vara den som de tror att det är. Mycket känsligt! I Släkthistoriskt forum, så har släktforskare fått lägga ut gamla porträtt på släktingar, som är födda på 1790-talet eller tidigare. Så ser jag att ett av korten inte visar en person född då, utan senare.
Då är frågan ska jag hålla tyst eller berätta vad jag ser? Jag har t o m blivit utesluten ur en fb-grupp då jag påtalade att personen på ett foto inte kunde vara född, som var angivet. Inte minst så gör jag folk upprörda, besvikna över att inte det gamla fotot är så gammalt, som de tror! Är det hela världen om man tror att fotot visar en person född på 1700-talet, fast det gör inte det?
När det gäller släktforskningsuppgifter, så är det ju väldigt viktigt att man lägger fram rätta uppgifter, men hur är det med uppgifter till fotografier?