ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gumme Månsson och Elin Persdotter Alvarsmåla  (läst 570 gånger)

2022-09-29, 20:13
läst 570 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Jag har följt mina släktled ner till Gumme Månsson och Elin Persdotter i Alvarsmåla. De fick 8 barn vad jag hittat. Karin (f1714) och Kerstin f1716) gifter sig och kommer att bo i Toramåla.
Ingrid (f1719) som är min ana gifter sig med Gumme Jonsson, Övre Långasjö. Ingeborg (f ca1723) gifter sig 1744 med Måns Gertonsson i Guttamåla och får dottern Elin f1747, men Ingeborg dör 1749. Per (f1724) är den som kommer att bo kvar på fädernegården. Ett barn, hemmadöpt, dör troligen i späd ålder 1725. Måns (f1727) kommer också att bo kvar på gården i Alvarsmåla. Yngsta dotter, Maria (f1730) har jag bara födelseuppgifter på.
Om jag tittar på dopnotiserna så finns inga per-söner med bland vittnena. Däremot flera månssöner.
Kan tänka mig att Sven Månsson, Alvarsmåla, Måns Månsson i Sutaremåla är bröder till Gumme. Många namn kommer ifrån Långasjö, kanske gifta med systrar till Gumme eller Elin? Måns Nilsson i Norra Boasjö kan också vara gift med en syster till Gumme eller Elin.
I mantalslängderna så finns Åke Månsson och Måns Månsson i Alvarsmåla. Gumme ska vara född runt 1684 och då är det Åke Månsson som finns i Mantalslängden. Åke och Måns finns i Mantalslängden fram till 1711. Dog de i pesten?
Gumme finns f o m 1714 i Alvarsmåla enligt mantalslängd. 1719 kommer även Sven Månsson dit.
Gumme är gift 1714. Elin Persdotter finns upptagen som Gummes Elin när Sven Månssons barn i Långasjö föds i början på 1715. Elin Persdotter finns ju också upptagen i bouppteckningen efter Gumme.
Är Elin dotter till Per Andersson i Alvarsmåla? Elin Persdotter, Alvarsmåla, finns i ett lägesmål 1713. Är det samma Elin som Gumme gifter sig med, troligen 1713.
Jag söker varifrån kom Gumme och Elin? Vem var deras föräldrar? Hur ser släktskapen ut med bröder och systrar. Kanske det finns några ledtrådar i domböcker eller dopvittnen.
Tacksam för all hjälp
Med vänliga hälsningar
Claes
 

2022-09-30, 10:39
Svar #1

Utloggad Lars Ihd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:57
    • Visa profil
Hej Claes


Jag har forskat en del på gårdarna i Alvarsmåla under 1600-talet och det tidigare 1700-talet och gjort i stort sett de observationer om Elin Persdotter som du beskriver.


Beträffande Per Anderssons barn har jag funnit att fyra stycken känns tämligen säkra som hans - möjligen med hustrun Sigrid. De är Per, Maria, Gerton och Jon/Jöns. Något säkert bevis för att Elin ska räknas in i syskonskaran finns inte. Någon annan möjlig Per-fader finns inte under granskad tid i Alvarsmåla. Det betyder ju inte att Elin måste vara Per Andersson i Alvarsmålas dotter och utesluter definitivt inte att Elin är en byfrämmande tjänstepiga i någon av gårdarna med andra rötter utanför Alvarsmåla.


Kanske är Gumme Måns Månssons son. Måns tillkommer i mantalslängden år 1691 och finns där till år 1711.


Jordrevningsjordeboken år 1671 säger att brukarna i Alvarsmåla 5/8 kronohemman är: Pär Andersson, Gise Svensson, Håkan Månsson och Anders Gummesson (dennes namn tillskrivet i slutet vilken betydelse det nu kan ha) om de uppgifterna kan vara till någon ledning.


Möjligen finns det någon annan på forumet som har mer information.


Mvh


Lars Ihd

2022-10-10, 10:43
Svar #2

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:34
    • Visa profil
Gumme Månssons hustru Elin Persdotter (ca 1684-1765) i Alvarsmåla, Tving hade sannolikt systern Märta / Marta Persdotter (d. 1746), som var gift med båtsmannen i Juvansmåla, Fridlevstad Per Djärv (d. 1720) och sedan omgift 1724 i Fridlevstad med bonden och änklingen i Långasjö 19, Tving Harald Torkelsson (ca 1684-1742).


Bonden Sven Månsson i Alvarsmåla var tidigare bonde i Långasjö 72, där 1715 sonen Måns föddes.
1734 dog Svens mor Berta i Alvarsmåla.
Sven Månsson var gift med (änkan) Elin och omgift 1738 i Vissefjärda med Karin Nilsdotter (d. 1772) från Bläsemåla, Vissefjärda.

2022-10-10, 17:29
Svar #3

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Tack Lars och Jörgen,

Jag har fortsatt o försöka hitta samband för att komma vidare med Gumme och Elin.

Jag får känslan av att Gumme hade några bröder om jag ska gå på dopvittnena. Det är mycket knytningar till Långasjö och Sven uppfattar jag som en bror till Gumme, likaså Måns Månsson i Sutaremåla.
I Sutaremåla finns många Månssöner. Kanske även de bröder? Det är svårt att hålla ordning, men om det är en eller två generationer Måns Månsson har jag inte fått ihop. Men Måns, Gerton och Bonde bör vara bröder. När Måns Månsson ingav testamente 1730 är Sven Månsson, Alvarsmåla, vittne. Bonde Månsson är förmyndare, 1739, till Gumme Jonssons barn när första hustrun Bengta dör. När Bondes son, Måns, döps 1732 så är Bengta vittne tillsammans med Gumme, Alvarsmåla och Måns Månsson Sutaremåla.
Kan Måns Månsson, I, vara bror till Gumme Månsson och att Måns II, Gerton, och Bonde är söner till Måns Månsson I?
Sven Månssons hustru Elin var dopvittne till Gummes dotter Kerstin och Marta, båtsmanshustru från Juvansmåla var vittne till dottern Ingrid, 1719. Martas släktskap har jag funderat på. Hade inte hittat hennes efternamn Persdotter. När Gerton Månssons barn i Sutaremåla döps så är Clas' Maria i Juvansmåla vittne. Maria är gift med Clas Månsson.
Berta, Svens mor i Alvarsmåla, var hon gift med Måns Carlsson i Boasjö eller är det en annan Berta. Jag har svårt att tyda Per Gummessons födelsenotis men får det till Berta Måns Boasjö.
Gumme Nilsson i Långasjö finns med vid många dop och vem är han? När Gumme Månssons första barn döps, 1714, så är Svens Sigrid Långasjö vittne. I 1702 års mantalslängd för Övre Långasjö så finns bl a Sven Olsson m h och änkan Sigrid.  Sven kanske också var gift med en Sigrid. Hittar ingen annan Sven. i 1709 års mantalslängd så är det bl a Sven Olsson m h och Gumme Nilsson m h. Och 1714 års mantalslängd så är det Sven o Gumme m h. Har en känsla av att första barnets vittne ofta är mycket nära släktingar ofta i den tidigare generationen. Är Gumme Nilsson gift med någon syster till Gumme Månsson?
Mycket lösa trådar som jag försöker binda ihop och tänker förmodligen en gång för mycket, tacksam för all hjälp att reda ut dem
Mvh
Claes

 

2022-10-12, 12:35
Svar #4

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:34
    • Visa profil
Bonden i Sutaremåla, Tving Måns Gertonsson (ca 1639-1716) och hans hustru Gertrud Jonsdotter hade bl.a. sönerna Klas Månsson (d. 1722) i Juvansmåla, Fridlevstad, Jon Månsson (ca 1673-1719) i Sutaremåla, Måns Månsson (ca 1677-1743) i Sutaremåla och Gerton Månsson (ca 1688-1760) i Sutaremåla.
I några mål 1743 och 1744 i Medelstads härads dombok nämns arvingar till Måns Månsson i Sutaremåla och bland dem finns varken Sven eller Gumme Månsson i Alvarsmåla.


Bonden Bonde Månsson i Sutaremåla (ca 1710-1756) var sannolikt son till Sven Månssons hustru Elin i Alvarsmåla.
I mtl 1728-1730 finns Sven Månssons son Bonde i Alvarsmåla (bör vara styvson) och i längden 1731 finns Bonde Månsson i Sutaremåla.
Bonde Månsson var gift med Kerstin Karlsdotter (1714-1782), som var dotter till soldaten i Lekaremåla, Älmeboda Karl Åslesson Lekare och Kerstin Jonsdotter.
Båtsmannen i Norra Eringsboda, Tving och bonden i Övre Långasjö, Tving Gumme Jonsson Kryssfall (ca 1698-1769) var i första äktenskapet gift med Bengta Åslesdotter (ca 1698-1738), inte Åkesdotter - se Lars Nilssons inlägg 30/12 2009 under Tving: https://forum.rotter.se/index.php?topic=851.msg25327#msg25327
Kopplingen mellan Bonde Månsson och Gumme Jonsson fanns nog närmast genom Bondes hustru Kerstin Karlsdotter.


Bonden Måns Karlsson (ca 1684-1754) i Norra Boasjö, Tving var gift med Berta Abrahamsdotter (ca 1687-1767) från Gunseryd, Tving.


Bonden och sexmannen i Övre Långasjö och Enemåla, Tving Gumme Nilsson (d. 1732) vigdes ca 1702 med Sigrid Andersdotter (ca 1672-1744), änka efter bonden Pål Larsson i Övre Långasjö.


Gumme Månssons dotter Karin i Alvarsmåla bars 1714 till dopet av hustrun Sigrid Månses i Långasjö. Hon var troligen identisk med Sigrid Håkansdotter, som ca 1709 gifte sig med bonden och änklingen i Långasjö 72 Måns Andersson (d. 1716).


20/9 1730 begravdes en gårdman Måns ifrån Alvarsmåla.


Sven Månsson i Alvarsmåla hade bl.a. en son Gumme Svensson (d. 1772), som var gårdman i Alvarsmåla.


I november 1775 begravdes en gårdman, änkling och skräddare i Alvarsmåla, 93 år gammal. Kanske var det Sven Månsson.

2022-10-13, 10:14
Svar #5

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Tack Jörgen,


då kan jag släppa de spåren. Kanske det kommer något i dagen som kan ge en ledtråd varifrån Gumme och Elin kom.


Med vänliga hälsningar
Claes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna